AI verbannen of zien als sparringpartner voor studenten? 'Belangrijk om de ontwikkeling niet te missen'
- Nieuws
- AI verbannen of zien als sparringpartner voor studenten? 'Belangrijk om de ontwikkeling niet te missen'
De zorgen over het gebruik van AI in het hoger onderwijs nemen toe. Vooral bij de eindscriptie is de verleiding groot om het schrijf- en onderzoekswerk over te laten aan AI-programma's. Kunnen studenten nog wel (wetenschappelijk) onderzoek verrichten? "Het is niet verboden om het te gebruiken, maar je moet er wel transparant over zijn", zegt Neeltje Huirne, docent journalistiek aan de Universiteit Utrecht, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Huirne valt het "meteen" op wanneer een van haar studenten AI volledig het werk heeft laten doen. Zo is er een "gedragen toen" en worden er "heel veel bijvoeglijke naamwoorden" gebruikt die studenten zelf meestal niet gebruiken. Huirne roept de student dan op het matje. "Het mag als hulpmiddel, maar je mag AI niet jouw werk laten doen."
Tijdrovend
Bij de opleiding Journalistiek worden een aantal toetsen nu mondeling gedaan, maar dat "heeft niet de toekomst", meldt Huirne. "Het is heel tijdrovend", legt de docent uit. "We willen het niet uitbannen, maar integreren in het onderwijs en de toetsing. Dan leren de studenten er ook wat van."
Enorme revolutie
Björn Robroek, universitair hoogleraar Ecologie aan de Radboud Universiteit, deelt die mening. "Ik denk dat we een hele hoop technologie moeten omarmen, het gaat ons niet verlaten." Bovendien worden studenten "enthousiast" door het gebruik van AI, merkt Robroek. Daarnaast zal er volgens de universitair hoogleraar een "enorme revolutie" plaatsvinden in de toetsing.
"Het is een soort democratisering van frauderen", zegt Marcel Mutsaarts, docent aan de ALO, over het gebruik van AI. Daarin vormt het dus een bedreiging. "We moeten opnieuw naar de tekentafel. Waarom willen we de scriptie als toetsvorm? Ik denk dat je meer naar het beoordelen op proces kunt gaan."
AI-geletterd
Volgens Mutsaarts moet de focus liggen op studenten "AI-geletterd" maken en hoe ze daar kritisch over nadenken. "Ik denk dat je moet gaan kijken naar het beroep waarvoor je opleidt. Dan moet je kijken welke rol AI daarin gaat spelen."
Caren Schipperus begeleidt rechten-studenten en probeert klassiek juridisch op te leiden, maar daagt hen ook uit om AI te gebruiken ter ondersteuning. "Ik ben ook heel benieuwd en nieuwsgierig hoe AI ons vak gaat innoveren en veranderen. Het is belangrijk om in deze fase de ontwikkeling niet te missen."
Sparringpartner
"We zien het als hulpmiddel dat het onderwijs kan veranderen. Het is een heel geavanceerde rekenmachine", vertelt Abdelkader Karbache, voorzitter van de LSVb. Bij bedrijven wordt namelijk wel verwacht dat nieuwe werknemers om kunnen gaan met AI, meldt Karbache. Student Suzanne Borsboom gebruikt AI als "sparringpartner" om bij een nieuw uitgangspunt te komen. "Je kunt niet alles klakkeloos overnemen."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!