NOS

Eén genetische test voor diagnose en behandeling

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  2. Eén genetische test voor diagnose en behandeling

Als kinderen met kanker in het ziekenhuis terecht komen, worden er vaak veel tests gedaan om te achterhalen van welke kanker sprake is en hoe die moet worden behandeld. Dat kan simpeler, stellen onderzoekers van het Prinses Maxima Centrum in Utrecht.

Eén genetische test verbetert diagnose en behandeling van kinderen met kanker

“Er komen steeds meer medicijnen en daarom steeds meer testjes bij”, vertelt onderzoeker Bastiaan Tops in NOS Met het Oog op Morgen. Het was niet houdbaar volgens de onderzoekers en daarom wilden ze het versimpelen.

Behandeling

Wanneer een kind aankomt bij het Prinses Maxima Centrum, wordt er nu eerst een biopt genomen. Dan snijden ze een stukje weefsel weg. Er wordt ook een bloedbuisje afgenomen. Dat gaat dan vervolgens naar het lab. Daar kijken ze waar ze mee te maken hebben. Maar: “Steeds vaker kijken we wat er mis is op het genetisch niveau. Welke foutjes zitten er in het DNA? Dat wordt belangrijker om het subtype kanker vast te stellen en daarmee dus ook de behandeling.”

Het ontdekken van de fouten in het DNA is ook erg cruciaal om te bepalen welke medicijnen werken. “Op basis van de foutjes die er zijn, zijn er medicijnen die daar specifiek op aangrijpen”, legt Tops uit.

Test

Omdat er elke keer meer medicijnen verschijnen, moet het lab meer testen uitvoeren om te kijken welke nou de juiste is voor behandeling. Met één enkele genetische test kan niet alleen de diagnose, maar mogelijk ook de behandeling voor kinderen met kanker worden verbeterd. “We hoeven dan niet meer te kijken naar hoeveel testjes we moeten doen bij een tumortype. We doen één test en dan zien we wat eruit komt. Hopelijk is die test net zo goed als die van voorheen. Tot nu toe is dat zo.”

Een halfjaar lang heeft het lab die ene test uitgevoerd naast de normale testen. “Toen hebben we gezien dat we 40% meer fouten in het DNA vonden dan we met de klassieke testen vonden.”

Goede resultaten te zien bij kinderen

De nieuwe test is al gebruikt bij 250 kinderen en daar waren al wat goede resultaten te zien. “Twee kinderen zijn op basis van die nieuwe resultaten behandeld. Eentje is er ook van genezen met medicijnen. Dat geeft een enorme boost, dus we doen het nu voor iedereen.”

Test ook voor volwassenen

De test zou ook voor volwassenen gebruikt kunnen worden. Ook daar zouden ze onderzoekers de fouten van het DNA kunnen ontdekken en daarna een specifiek medicijn aanraden. Dit gebeurt alleen nog niet in andere ziekenhuizen. Het zou wel kunnen. “Het is geen plug-and-play oplossing. Je zult daar wel echt moeten investeren in apparatuur en mensen. Financiën spelen ook altijd een rol en je moet natuurlijk een bepaald volume hebben van testen om dit te doen”, vertelt Tops.

Een ziekenhuis kan te weinig kankerpatiënten hebben om dan voor deze test te kiezen. Daarom moeten ziekenhuizen ook meer samenwerken, vindt Tops. Daar praat hij ook over met collega’s van andere ziekenhuizen. “We zijn nu bezig om te kijken of het we anders kunnen organiseren in Nederland.”

tweet genetische test

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.