Economie

Waarom KLM niet zomaar de lonen van het bagagepersoneel gaat verhogen

EO
foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom KLM niet zomaar de lonen van het bagagepersoneel gaat verhogen

De wilde staking van het grondpersoneel van KLM houdt de gemoederen nog altijd flink bezig. De oproep om meer loon te krijgen is begrijpelijk, vindt KLM-kenner Ties Joosten, maar ook eentje waaraan KLM niet zomaar kan voldoen: "Dat heeft te maken met het businessmodel van KLM", zegt hij in Geld of je Leven.

Joosten schreef het boek 'De blauwe fabel' over de Nederlandse luchtvaartgigant. Hij beschrijft de manier waarop KLM geld wil verdienen: "Ze bestieren een hub- en spoke-netwerk. Ze halen mensen uit heel Europa naar Schiphol om ze vervolgens een overstap te laten maken naar hun eindbestemming."

Deze passagiers, volgens Joosten gemiddeld zo’n 70% van een KLM-vliegtuig, kunnen net zo goed in een ander land overstappen, maar doen dat niet omdat KLM de overstap zo goedkoop aanbiedt. Als de lonen van het personeel omhoog gaan, wordt de overstap duurder, en raakt KLM klanten kwijt. "Dit raakt het hart van de mogelijkheden om die lonen te verhogen", vertelt Joosten.

Ties Joosten legt uit

Dit betekent overigens niet dat Joosten het eens is met de werkwijze van KLM. "De bonus van de topman van AirFrance-KLM, is al miljoenen, dus er is echt wel wat mogelijk", vindt hij, maar het is de vraag of de blauwe maatschappij zo snel tot verhogen zal overgaan.

'Belang KLM overdreven'

De overheid is vaak vol lof over KLM. Het vorige kabinet trok nog flink de portemonnee toen de maatschappij door de coronacrisis in zwaar weer terechtkwam. Dat zou zijn omdat KLM belangrijk is voor de economie. "Overdreven", denkt Joosten. "De wens om de KLM zo groot mogelijk te maken komt door emotie en politieke wil, niet door rationele overwegingen", vindt hij.

'Meer stakingen bij KLM verwacht in de meivakantie'

Ster advertentie
Ster advertentie