Economie
EO

Waarom de vraag 'wat zijn je zwakke punten?' zinloos is bij een sollicitatiegesprek

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom de vraag 'wat zijn je zwakke punten?' zinloos is bij een sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken zitten vaak vol met zinloze vragen en in vacatureteksten ontbreekt vaak heel veel belangrijke informatie, ontdekte recruitment-expert Jesse Geul. In een nieuw boek schrijft hij hoe solliciteren veel beter en efficiënter kan.

Wat is vaak misgaat bij sollcitaties

'Wat zijn je zwakke punten?' De kans is groot dat je deze vraag wel eens hebt moeten beantwoorden op een sollicitatiegesprek. Geul kreeg die vraag ook wel vaak, en hij stelde hem als recruiter zelf ook. Maar eigenlijk slaat het nergens op. "Je wil weten waar iemand goed in is. Je hebt een bepaald profiel opgesteld en daar moet iemand aan voldoen. Het interesseert mij niet waar iemand niét aan voldoet. Een mens kan maar goed zijn in een x aantal dingen en ik wil graag weten wat dié zijn."

Omdat de vraag zo vaak gesteld wordt, gaan mensen ook nog eens een ingestudeerd antwoord geven: "Dan zeggen mensen dat ze perfectionistisch zijn of geen 'nee' kunnen zeggen. Dat zijn helemaal geen zwakke punten, in ieder geval niet voor het bedrijf, dus je hebt niks aan die antwoorden."

Vacatureteksten

Ook vacatureteksten zijn vaak heel slecht. "De gemiddelde vacature is hartstikke vaag", zegt Geul. Hij wijst op een vacature van ING waar sollicitanten 'excellente content' gaan maken voor de 'mobiele kanalen van ING'. Geul: "Dat is nogal generiek, hè? Heb je enig idee wat die persoon moet gaan doen? Wat is excellent? Wat zijn de mobiele kanalen?" Die tekst moet veel concreter, zegt hij: "Mensen moeten precies weten wat ze gaan doen. Mensen willen dat weten. Waar? Wat zijn je werktijden? Wat is de cultuur? Dat soort dingen."

Voor sollicitanten zijn andere zaken belangrijk dan voor het bedrijf, zegt Geul: ze willen weten wat de salarisindicatie is en wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn. Dit ontbreekt nog wel eens. Dom, vindt hij. "Uit onderzoek blijkt dat je 50 procent van de sollicitanten kwijtraakt als je geen salarisindicatie bij je vacature zet." Bovendien kan het mensen aantrekken die dachten dat ze veel meer zouden gaan verdienen, die zich later terugtrekken. "En dat levert heel veel frustratie op. Het kost heel veel tijd en geld."

Ster advertentie
Ster advertentie