Zien we binnenkort meer felgroene Flix-treinen in Nederland?
- Nieuws
- Zien we binnenkort meer felgroene Flix-treinen in Nederland?
Het Duitse bedrijf Flix, bekend van de felgroene bussen, heeft grote plannen met het Nederlandse spoor. De treinentak van het bedrijf, FlixTrain, wil betaalbare langeafstandstreinen aanbieden vanuit Nederland richting internationale bestemmingen.
Video niet beschikbaar
FlixTreinen zijn op dit moment al sporadisch in Nederland te zien, bijvoorbeeld op stations in Hengelo en Arnhem, waar ze de grens oversteken richting Duitsland. Vanuit daar rijdt FlixTrain al op meerdere trajecten, tot aan bestemmingen als Wenen. De directeur van het bedrijf benadrukt al langer dat hij graag meer wil gaan rijden in Nederland, met name van het westen van Nederland naar het oosten van Europa.
Nieuwe hogesnelheidstreinen
Hoewel FlixTrain in 2023 al toestemming kreeg om bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Berlijn te rijden, is daar nog weinig van terechtgekomen. "Hij had oude treinen en er waren ook werkzaamheden op het spoor, waardoor je in conflict of in botsing kwam met NS-treinen", zegt Ruben Eg van de economieredactie. Nu lijkt er echter schot in de zaak: de directeur heeft volgens het AD 65 nieuwe hogesnelheidstreinen besteld, die zowel op normale sporen als hogesnelheidslijnen kunnen rijden.
Open access
De uitbreiding kan via zogeheten open access: Europese regels die concurrentie op het spoor toestaan. Eg legt uit dat het Nederlandse spoorsysteem nu al verschillende spelers kent. "NS rijdt op het landelijke spoor, op regionale lijnen zijn het Arriva en andere partijen, en internationaal zijn er bijvoorbeeld Eurostar-treinen naar Londen en Parijs. Richting Duitsland werkt NS samen met Deutsche Bahn."
Goedkopere treinreis
De vraag blijft of FlixTrain de treinreis echt goedkoop kan maken. "Een trein is geen bus. Een bus is ook wat makkelijker heen en weer te sturen", legt Eg uit. Voor treinen moeten dure trajecten en treinpaden worden ingehuurd. Toch liet FlixBus eerder zien dat lage prijzen mogelijk zijn, zeker toen brandstofprijzen daalden. Het is nu afwachten of Flix nieuwe reizigers weet aan te trekken of juist marktaandeel wil afsnoepen van bestaande spelers.
Volgens Eg wordt het bedrijf gesteund door grote investeerders en zijn de bestelde treinen eventueel ook in andere landen inzetbaar, zoals Frankrijk of Italië. "En als het helemaal niet lukt, dan zou je ze ook nog kunnen doorverkopen."
Nieuws en Co
In Nieuws en Co word je aan het eind van de middag bijgepraat over het nieuws van de dag. We brengen de grote nieuwsverhalen én de verdieping daarbij. Fleur Wallenburg presenteert elke maandag tot en met donderdag, Dieuwke Teertstra hoor je op vrijdag.
Nieuws en Co is een samenwerking tussen de NOS en NTR en is elke werkdag van 17.00 uur tot 18.30 uur te horen op NPO Radio 1.