FNV: 'KLM had deze staking kunnen zien aankomen'
- Nieuws
- FNV: 'KLM had deze staking kunnen zien aankomen'
FNV heeft KLM meerdere malen gewezen op de grote onvrede bij het bagagepersoneel. Dat zegt Petra Bolster van de vakbond bij Spraakmakers. "KLM had deze staking kunnen zien aankomen."
Video niet beschikbaar
Arbeidsvoorwaarden
Zaterdag was het chaos op de luchthaven door een 'wilde staking' van het bagagepersoneel van KLM. FNV wist niet van deze onaangekondigde staking van 150 medewerkers, maar steunt de roep om betere arbeidsvoorwaarden van het personeel.
'Water tot aan de lippen'
Het feit dat het onaangekondigd is laat volgens Bolster duidelijk zien dat het water de stakers tot aan de lippen staat. "De werkdruk is hoog, de salarissen zijn laag en mensen willen een vast dienstverband."
Een interne aankondiging van KLM dat ze werkzaamheden gaan uitbesteden aan een ander bedrijf afgelopen donderdag, heeft de emmer doen overlopen, zegt Bolster. Volgens de FNV-vrouw zijn medewerkers bang voor hun werkgelegenheid.
'Groot gelijk'
Veel reizigers en vakantiegangers moesten uren wachten op hun bagage, er werden tientallen vluchten geannuleerd en uiteindelijk werden zelfs de afritten van de A4 richting Schiphol afgesloten om te voorkomen dat er nog meer mensen naar de luchthaven zouden komen. Toch snapt luchtvaarteconoom Walter Manshanden de actie. "Ik geef de stakers groot gelijk."
Volgens Manshanden hadden KLM en Schiphol beter moeten anticiperen op de veranderende situatie. "Iedereen weet dat het vakantieverkeer aantrekt en dan moet de capaciteit er gewoon zijn." Volgens hem had het luchtvaartbedrijf met verschillende scenario’s en reizigersaantallen rekening moeten houden.
Anders organiseren
Daarnaast heeft KLM tijdens de coronacrisis veel flexwerkers ontslagen en deze mensen zijn niet allemaal teruggekomen. Schiphol wil als hub concurreren met andere luchthavens en daarom moeten alle kosten zo laag mogelijk worden gehouden. "Maar dat model kun je niet meer volhouden, dan gaat het mis."
Hij verbaast zich over de ontstane choas bij KLM en Schiphol, helemaal gezien ze feitelijk afhankelijk zijn van de Staat. Volgens de luchtvaarteconoom moet de markt van bagage-afhandelaars op Schiphol op de schop.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!