Economie

Bedrijfsleven vindt het nu ook tijd voor een vrouwenquotum
NOS

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Bedrijfsleven vindt het nu ook tijd voor een vrouwenquotum

Werkgevers- en werknemersorganisaties vinden dat er een quotum moet komen om bedrijven te dwingen meer vrouwen in de top aan te nemen. Dat staat in een nieuw advies van de Sociaal-Economische Raad (SER), waarin wordt geconcludeerd dat het aantal vrouwen in topfuncties nu te langzaam stijgt.

Het is een draai van het bedrijfsleven, dat zich eerder verzette tegen een verplicht quotum. Hans de Boer, voorzitter van belangenbehartiger VNO-NCW, noemde een quotum eerder een zwaktebod en zei dat bedrijven zelf acties gingen ondernemen om het percentage vrouwen in de top te laten stijgen.

"Toch moeten we constateren dat dit te langzaam ging. En hoewel ik het een zwaktebod blijf vinden, doen we daarom vandaag nieuwe voorstellen die moeten zorgen voor een radicale trendbreuk", zegt De Boer nu.

Lege stoel

In het SER-advies wordt gepleit voor een zogeheten ingroeiquotum wat gaat gelden voor de raden van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven. Als een bedrijf het quotum van 30 procent niet haalt, moet het volgende lid dat benoemd wordt een vrouw zijn. Kan er geen geschikte vrouw worden gevonden, dan blijft de stoel leeg.

Voor raden van bestuur wordt geen quotum voorgesteld. Het idee is dat als de raden van commissarissen diverser zijn samengesteld, de besturen dat op termijn ook worden. Bestuursleden worden namelijk aangesteld door de raad van commissarissen.

Kansongelijkheid

In De Nieuws BV pleit D66-kamerlid Vera Bergkamp voor het vernietigen van nieuwe mannelijke benoemingen, als er niet wordt voldaan aan het quotum. "Het is heel ingrijpend, dat geef ik toe. Ik vond een quotum eerst alleen geschikt voor koeien en vissen, maar het is nu ook heel hard nodig in het bedrijfsleven."

Volgens Bergkamp mag je volgens de wet onderscheid maken op grond van geslacht. "Zeker als er een achterstand is voor vrouwen op de arbeidsmarkt mag je onderscheid maken. Wij hebben hiervoor gekozen omdat het een duidelijk signaal is en er daarnaast Scandinavische landen zijn waar het al gebeurt. Nederland hoeft dus niet het wiel opnieuw uit te vinden."

Ster advertentie
Ster advertentie