appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Wat het daglicht niet verdragen kan
STER Advertentie

Charlotte Van den Broeck: 'Ik vond het laf om die vragen niet aan mezelf te stellen'

Foto: Koen Broos
woensdag 22 juli 2020 | NTR | Redactie Kunststof Twitter

Dichter en schrijver Charlotte Van den Broeck vertelt in Kunststof over haar boek Waagstukken. Daarin presenteert ze dertien architecten die een einde aan hun leven maakten omwille van het door hen ontworpen gebouw. "Hoe dieper ik in het onderzoek verzeild raakte, hoe meer het mij ging opslorpen."

Charlotte vd Broeck leest voor uit Waagstukken

Opgeslokt door 13 architecten

"Ik was eigenlijk van plan een groot beschouwend werk te schrijven over die dertien architecten. Maar hoe dieper ik in het onderzoek verzeild raakte, hoe meer het mij ging opslorpen. Niet alleen qua tijd, maar ook qua mentale ruimte en financiële ruimte, want ik was al die reizen aan het afleggen. Ik raakte helemaal opgeslokt in mijn project.

Ik had heel graag die architecten geïnterviewd. Ik had zo graag met hen willen spreken. Om voor de hand liggende redenen ging dat niet. Stilaan werd het daardoor steeds meer een gesprek met mezelf. Ik vond het ook laf om die vragen niet aan mezelf te stellen. Dus ik ontkwam er niet aan."

Het is heel intiem uiteindelijk

Charlotte Van den Broeck

Spannend, vindt de schrijver het dat ze uiteindelijk zo persoonlijk in het boek vervlochten zit. "Het is heel intiem uiteindelijk. Dat besef ik eigenlijk niet als ik aan het werken ben. Het voelt tijdens het schrijven heel belangeloos aan; dat ik dat stukje van mezelf wel opoffer omdat ik denk dat ik het verhaal aan het dienen ben. Achteraf bekeken, als je meer afstand tot het onderwerp of tot het boek hebt, denk ik soms wel eens, ik weet niet of ik het nu zou durven opschrijven."

Mislukken

De vraag die centraal staat: 'wanneer wordt een fout groter dan het leven, of zo allesomvattend groot dat het leven zelf een mislukking wordt? Waar loopt de naad tussen maker en werk?' Hoe kun je mislukken in het leven? Uiteindelijk gaat het over faalangst, perfectionisme en onzekerheid. Bij architecten, maar ook bij schrijvers.

Hoe belangrijk is het voor een schrijver dat het werk zichtbaar is? "Dat vind ik een hele moeilijke tegenstelling, waar ik nog altijd niet uit ben. Uiteraard zal ik willen dat het zichtbaar is. Je wilt gelezen worden als schrijver, anders moet je niet publiceren. Tegelijkertijd is het zo persoonlijk dat het heel raar is als iemand er iets over zegt."

Perfectionisme

De blik van de ander, dat speelt van Charlotte van jongs af aan een grote rol. De schrijver is behept met een grote drang naar het perfectionisme. "Het is vermoeiend voor mezelf. Misschien ook voor mijn omgeving. Ik zit nu bijvoorbeeld al drie dagen dezelfde twee zinnen de hele tijd opnieuw in te tikken en te wissen. Dat is echt een horde die ik over moet. Ik stuit soms echt op dat soort fases in een werkproces. Dan zijn het zinnen die niet perfect genoeg zijn. Die niet voldoen."

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op TwitterFacebook en Instagram

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1