Wetenschap & Techniek
NOS

Meer en meer bedrijven kijken mee terwijl jij surft

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meer en meer bedrijven kijken mee terwijl jij surft

Je bezoekt wat nieuwssites of opent een weer-app. Af en toe krijg je een advertentie te zien - misschien irritant, maar waarschijnlijk denk je niet al te veel na over de systemen en algoritmes die ervoor zorgen dat je precies die advertentie te zien krijgt.

Veel mensen weten wel dat advertenties worden aangepast aan je surfgedrag en interesses, maar op welke manier dat precies gebeurt, is voor de meesten een raadsel.

Dat is niet zo gek, want uit onderzoek blijkt dat de achterkant van de advertentiemarkt nog ondoorzichtiger en ingewikkelder is dan werd gedacht. "Op de achtergrond kijken allerlei bedrijven mee terwijl je surft, en dat zijn er veel meer dan een paar jaar geleden", zegt Robbert van Eijk, die vandaag aan de Universiteit Leiden op dit onderwerp promoveert in het NOS Radio 1 Journaal. "Een paar jaar geleden hadden we het nog over tientallen bedrijven die meekijken, nu zijn het er honderden."

Realtime bidding

Op de achtergrond gebruiken websites een techniek die realtime bidding wordt genoemd. Als je een website bezoekt, een app opent of video start wordt op de achtergrond razendsnel bepaald tegen welke prijs de advertentieruimte kan worden verkocht.

Daarbij speelt ook mee in welke doelgroep je valt. "Adverteerders willen weten: laat ik de advertentie aan de juiste persoon zien, en op het juiste moment?", zegt de promovendus.

Van de bedrijven die dit doen zijn Facebook en Google het bekendst, maar ook van minder prominente namen als AppNexus en Rubicon weten we dat ze een grote rol in die markt spelen. Uit onderzoek van Van Eijk blijkt dat er in de praktijk duizenden bedrijven bezig zijn met realtime bidding.

Meer en meer bedrijven kijken mee terwijl jij surft

Ster advertentie
Ster advertentie