Onderzoek
BNNVARA

Wat gebeurt er in de hersenen van gepeste kinderen?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wat gebeurt er in de hersenen van gepeste kinderen?

Wat gebeurt er in de hersenen van gepeste kinderen? Dat vroeg onderzoeker Sanne Kellij zich af. Voor haar proefschrift aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht ze hoe gepeste kinderen sociale situaties interpreteren. Hoe ze dat heeft onderzocht en wat de resultaten zijn, deelt ze in De Nieuws BV.

Kellij zegt dat pesten veel invloed heeft op een kind en dat het ook in het latere leven nog een rol kan spelen. Door haar onderzoek hoopt ze pesten beter te kunnen begrijpen: "Want voorkomen helpt heel veel mensen gelukkiger te maken."

Balspel

In literatuuronderzoek dat Kellij uitvoerde kwam naar voren dat kinderen die gepest worden sneller geneigd zijn negatieve interpretaties te maken in sociale situaties. Nadat Kellij de literatuur had geraadpleegd, begon ze met het opzetten van haar eigen dataonderzoek. Daarvoor nodigde ze gepeste en niet-gepeste kinderen uit voor labonderzoek. Daar namen de kinderen deel aan verschillende onderzoeken. "We hebben ze in een hersenscanner gelegd, we waren benieuwd wat er in de hersenen gebeurt als je gepest wordt." Om daar achter te komen, liet ze de kinderen een online balspel spelen. Het spel kende twee situaties: bij de ene situatie kregen ze net zo vaak de bal toegespeeld als andere kinderen en in de tweede situatie kregen ze de bal niet.

Straffen

Bij het spel bleek dat bij gepeste kinderen, wanneer ze werden buitengesloten, een bepaald gebied in de hersenen actiever werd. Dat gebied is belangrijk voor cognitieve controle en bepaalt hoe een kind uiteindelijk reageert. Na het balspel werd de kinderen ook een aantal vragen gesteld. "Daaruit bleek dat de gepeste kinderen meer geneigd waren om de kinderen die hun hadden buitengesloten te straffen."

'Hersenen zien het anders'

Kellij concludeert dat de hersenen van gepeste kinderen anders reageren op buitengesloten worden dan de hersenen van kinderen die niet gepest worden. Dit is volgens de onderzoeker belangrijk om gedrag van gepeste kinderen te begrijpen: "Hun hersenen zien het anders."

Omdat de hersenen van de gepeste kinderen anders reageren, is het volgens Kellij van belang om je te leren inleven in een ander. Zo is het voor gepeste kinderen soms lastiger om hun reactie te controleren, een reactie waar niet-gepeste kinderen zich niet in kunnen vinden. "Als de andere kinderen zich wat beter kunnen inleven hoe het is voor een gepest kind, dan kan er al gelijk een andere reactie ontstaan."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie