Economie
KRO-NCRV

Kunnen zakelijke leiders omslag maken in duurzaamheid? 'Dit is niet houdbaar'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Kunnen zakelijke leiders omslag maken in duurzaamheid? 'Dit is niet houdbaar'

Volgens schrijver Jeroen Smit weet het "overgrote deel" van de managers, CEO's en andere leiders dat "de wijze waarop we consumeren, produceren en verdelen niet houdbaar is, dat we deze planeet enorme schade toebrengen." Toch gaan alle idealen de deur uit wanneer deze leiders eenmaal weer op kantoor zijn, zegt Smit bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Thuis "mopperen" leiders over de gevolgen van klimaatverandering, maar vervolgens werken ze weer "binnen het systeem" van het bedrijfsleven. Smit omschrijft deze mensen als "slimme schapen" die "bewust onbekwaam" blijven werken. En dat terwijl onderzoek, gepubliceerd in The Guardian, uitwijst dat maar liefst 89 procent van de mensen meent dat er werk gemaakt moet worden van klimaatverandering.

Fast fashion

Smit noemt fast fashion als voorbeeld. Er worden jaarlijks 100 miljard kledingstukken gemaakt, maar slecht een derde daarvan wordt daadwerkelijk gedragen. Het overgrote deel van de verkochte kleding wordt na vijf keer dragen alweer weggedaan. "Het is niet houdbaar, daar hoef je geen twee seconden over na te denken", stelt de schrijver.

Consumentenverslaving

Men moet dan ook bewust worden van de "diepe verslaving" die we hebben om "zoveel mogelijk, zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk" te consumeren. Daarom is er een systeemverandering nodig, stelt Smit. Maar de geschiedenis wijst dat "transformationele verandering" pas plaatsvindt wanneer een ramp zich voltrekt.

Minder winst

Zakelijke leiders moeten daarom veel bewuster te werk gaan, meent Smit. Bedrijven moeten dan wel genoegen nemen met minder winst. Die duurzame resultaten zullen er echter wel voor zorgen dat zo'n bedrijf op de lange termijn duurzaam is en dus ook door kan gaan, aldus Smit.

Auto-industrie

In 2022 werd er in Brussel besloten dat er in 2035 geen auto's meer gemaakt mochten worden die op benzine of diesel rijden. De auto-industrie kreeg dus 13 jaar om "een draai te maken. Dat is ook volop aan de gang." Het bedrijfsleven heeft er volgens Smit dus profijt van als het duidelijk is wat eraan zit te komen. En zo kan het voor vele industrieën, aldus de schrijver.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie