Economie
KRO-NCRV

Personeelstekort? 5 creatieve oplossingen van ondernemers

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Personeelstekort? 5 creatieve oplossingen van ondernemers

Het probleem speelt al jaren en wordt maar niet opgelost: het personeelstekort. Driekwart van de bedrijven heeft er last van. Maar gelukkig zijn er ook bedrijven met creatieve oplossingen. Verschillende ondernemers deelden hun ideeën bij Stand.nl van Spraakmakers.

Stand.nl: 'Ondernemers moeten het personeelstekort veel creatiever aanpakken'

1. Kortere werkweek

Volgens Arend Kisteman, bakker in Zwolle, is het vooral belangrijk dat het werk aantrekkelijk wordt voor de werknemer. Daarom voerde hij bij zijn bakkerij een werkweek in van 4 dagen van 9 uur in plaats van de eerdere werkweek van 5 dagen van 8 uur. Dit is volgens hem vooral erg aantrekkelijk omdat het gaat om een fysiek zwaar beroep. Mensen die om die reden overwegen uit de branche te stappen, blijven nu eerder, omdat het aantrekkelijk wordt, vertelt hij. "Uiteindelijk kunnen we nu meer mensen inzetten, maar omdat je aantrekkelijk wordt als werkgever, zijn ze wel bereid bij je te komen werken."

2. Klant en personeel in één - zelf bier tappen

Wanneer je te weinig personeel hebt, kun je er ook voor zorgen dat de klant zelf een aantal handelingen doet die normaal het personeel doet. Vooral in de horeca proberen ze verschillende dingen uit. Denk bijvoorbeeld aan het bestellen via de QR-code die op te tafel ligt in plaats van iemand die naar je toe moet lopen. Maar het kan nog innovatiever, zoals een zelfbedieningstap.

"We bieden dat op verschillende manieren aan. Een voorbeeld is een vriendentafel met een eigen tap. Dan kun je een aantal liter tot een bepaald bedrag zelf tappen. Waardoor er geen personeel nodig is om deze groep te bedienen", vertelt Paul Kragten, directeur Van Duijnen Horeca. "De meeste mensen vinden het ook leuk om te doen. Dus het heeft ook een funfactor."

3. Out of the box - invriezen eicellen

De ene ondernemer denkt qua vernieuwing net iets meer out of the box dan de andere. Zo kwamen ze bij het bedrijf McKinsey wel met een heel bijzonder idee. Zij vergoeden namelijk het invriezen van eicellen. Teun Hermsen, partner bij McKinsey zegt in een schriftelijke reactie:

"McKinsey & Company ondersteunt (aankomende) ouders op een groot aantal manieren, omdat we ervan overtuigd zijn dat het hebben van een loopbaan bij ons bedrijf te combineren moet zijn met het krijgen en hebben van een familie. Dit is voor ons geen kers op de taart, maar essentieel voor het aantrekken en behouden van talent...."

"En we bieden vrouwen financiële steun bij de beslissing eicellen in te vriezen. Deze beslissing is buitengewoon persoonlijk en wellicht ingrijpend. We zijn er trots op dat we vrouwen niet alleen mentaal, maar ook financieel kunnen ondersteunen, al wordt er in ons Nederlandse kantoor sporadisch gebruikt gemaakt van deze mogelijkheid."

4. Open hiring - aan het werk zonder sollicitatie

"Kijk niet naar het CV, maar naar talent en vaardigheid", zegt Nick Bos, directeur van uitzendbureau Nedflex. "Natuurlijk heb je specialisten nodig voor bepaalde posities, maar voor heel veel werk is er voornamelijk motivatie nodig", zegt hij.

Hij vindt dat er naar langetermijnoplossingen moet worden gekeken bij het aanpakken van het personeelstekort en is van mening dat dit wel eens zou kunnen helpen. Zo is hij zelfs voor een koekfabrikant gaan werven zonder dat mensen eerst op sollicitatie hoefden te komen. "Het concept heet open hiring, overgewaaid vanuit Amerika. Het spreekt een doelgroep aan die op dit moment niet zoveel vertrouwen heeft in het systeem of in het solliciteren bij bedrijven, omdat ze toch niet uitgenodigd worden", vertelt hij.

5. Meer opleidingsbudget en betere werkbeleving

Mensen opleiden en zorgen voor een betere werkbeleving, dat is wat ProRail onder andere doet om het personeelstekort op te lossen. "We hebben voor de verkeersleiding het opleidingsbudget verachtvoudigd", vertelt Coen van Kranenburg, woordvoerder ProRail.

"Daardoor hebben we meer plekken voor de opleiding gecreëerd. Ook hebben we een werkbelevingsonderzoek gedaan, want je wil niet dat mensen weglopen, maar zorgen dat ze het naar hun zin hebben. We hebben een extern bureau ingehuurd om te kijken: wat kunnen we doen om het werk beter te organiseren?"

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie