Cultuur & Media
AVROTROS

Hoe verleiden influencers ons tot aankopen

foto: Onfluence.nl
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe verleiden influencers ons tot aankopen

Het charmeoffensief van TikTok in de Tweede Kamer botste tegen een flinke dosis sceptisch over de Chinese app. Toch kopen ouders alle producten die hun kinderen krijgen ingefluisterd door TikTok-influencers. Hoe komt dat?

Laat je niet influencen

Influencers zijn mensen waarmee volgers zich vergelijken én tegenop kijken. Die paradox maakt hun een ideaal vehicle om producten aan te verkopen. Dat ontdekte Ini Vanwesenbeeck, universitair docent persuasieve communicatie aan de Tilburg University. Gespecialiseerd in mediapsychologie, social media en influencers.

Volgers hebben een parasociale relatie met de influencers; ze dénken dat ze een relatie hebben met de influencers omdat die hen telkens aanspreekt en oproept om contact met hen te zoeken ('volg mij!'). Hun 'vriend' gebruikt die ene lippenbalsem, gaat naar dat ene koffietentje en draagt die specifieke schoenen. Dat willen de volgers ook hebben!

Jongvolwassenen zijn hier extra gevoelig voor omdat ze in het proces van identiteitsvorming zitten. Zij spiegelen hun identiteit naar die influencers. Met als gevolg dat ze hun ouders weer overtuigen om dat ene product te gebruiken.

Luister De Jortcast in je favoriete podcast-app

Een podcast die reageert op de hypes en hysterie in de media, met het laatste complementaire wetenschappelijke commentaar op het nieuws. Op basis van een gesprek uit de uitzending van dr Kelder en Co.

Luister De Jortcast en De Jortcast XL via NPO Radio 1 en de andere podcast-apps.

Ster advertentie
Ster advertentie