Cultuur & Media
BNNVARA

100 jaar Time Magazine: nog steeds iconisch of tegen de houdbaarheidsdatum aan?

foto: TIME / ANPfoto: TIME / ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 100 jaar Time Magazine: nog steeds iconisch of tegen de houdbaarheidsdatum aan?

Het Amerikaanse tijdschrift Time blaast morgen 100 kaarsjes uit. Op 3 maart 1923 verscheen het eerste nummer van het Amerikaanse weekblad, dat sinds 1927 vooral bekend staat om de verkiezing van 'Person of the Year'. Op naar de 200 jaar of zit Time tegen de houdbaarheidsdatum aan? Arendo Joustra, hoofdredacteur van Elsevier Weekblad, denkt dat er nog een kans is voor het weekblad. "Ze moeten teruggrijpen naar hun oude formule", zegt hij in De Nieuws BV.

Als student in de jaren '70 had Joustra een abonnement op het 'iconische' weekblad. "Als je geïnformeerd wilde zijn over Amerika, dan was dit echt het weekblad." Maar net als andere tijdschriften, verkeert Time Magazine in zwaar weer. Zo verliezen tijdschriften inkomsten uit advertenties, die zich naar de online wereld hebben verplaatst. In combinatie met de lage abonnementsprijs, wankelt de basis van het blad.

Functie verloren

Maar volgens Joustra zijn financiële verliezen niet het enige probleem. "Ze hebben niet vastgehouden aan hun eigen functie en formule." Volgens de hoofdredacteur van Elsevier was Time het blad voor drukke zakenmannen die niet de tijd hadden om kranten te lezen en het journaal te volgen. "Deze werden dan eens per week bijgepraat doormiddel van een selectie van het belangrijkste nieuws van de wereld." Dat concept hebben ze volgens Joustra losgelaten. De verhalen in Time Magazine zijn nu veel langer en schieten daarmee voorbij aan de behoefte van de lezer.

Identiteitsprobleem

Het blad kampt volgens Joustra ook met identiteitsproblemen. "Time is een beetje 'middle of the road'. Het heeft geen sterke, eigen identiteit en dat zit ze een beetje tegen. Daardoor worden ze voorbij gelopen door andere bladen, zoals The Economist, die wel een eigen stempel drukken met hun artikelen. "Dat blad is ook online sterk vertegenwoordigd." Time is online minder zichtbaar, en heeft volgens Joustra die belangrijke slag gemist.

'Time's Person of the Year'

Waar het blad nog wel steeds de wereldpers mee haalt, is 'Time's Person of the Year'. Aan het eind van het jaar kiest het blad een persoon of groep die onlosmakelijk met het jaar verbonden is. Coversterren variëren van Donald Trump, Greta Thunberg, MLK en afgelopen jaar president Zelensky en de inwoners van Oekraïne. Ook Elsevier Weekblad liet zich in 2004 inspireren door 'Person of the Year' en kwam met een eigen, Nederlandse, versie.

Comeback

Joustra gelooft dat Time Magazine weer op kan krabbelen als het teruggrijpt naar zijn oude formule: korte overzichten van het belangrijkste nieuws van de week. "Het merk van Time is sterk, daar kan je veel mee doen. En 'Time's Person of the Year' is nog steeds een onderscheidend punt van het magazine."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie