Cultuur & Media

Keramiek voor aan de muur? Deze kostbare museumstukken zijn in gebruik genomen

NTR
foto: Erik en Petra Hesmerg
  1. Nieuwschevron right
  2. Keramiek voor aan de muur? Deze kostbare museumstukken zijn in gebruik genomen

Eten en keramiek horen bij elkaar en een fraai gedekte tafel is van alle tijden en culturen. Eenmaal opgenomen in museumcollecties verliezen keramieken objecten hun oorspronkelijke functie. Daarom brengt Keramiekmuseum Princessehof in het kookboek Kunst en Koken bijzondere recepten van nationaal en internationaal bekende chef-koks, culinair schrijvers en bakkers, die speciaal bedacht zijn bij het serviesgoed uit de museumcollectie. Alle gerechten worden gepresenteerd op en in de kostbare, vaak eeuwenoude borden, schotels en kommen.

Mangiare! Over keramiek en morasa polow

Culinaire blik op keramiek

In het boek Kunst en Koken worden museale stukken weer gebruikt voor het opdienen van aantrekkelijke gerechten. Daarmee wordt een culinaire blik geworpen op de keramiekcollectie. "Het was voor ons meteen duidelijk dat we chefs gingen vragen een hedendaags gerecht te maken met een link naar de keramiek", vertelt Conservator Karin Gaillard in Mangiare!.

Het betreft eeuwenoude borden die miljoenen waard zijn. "We hebben een transparante, soepele folie op de borden gelegd, want het eten mag absoluut niet in aanraking komen met de keramiek."

Wave bowl

Het serviesgoed staat voorop; bij elk object werd een geschikte chef gezocht. "We kozen objecten en vroegen ons af, wie past daar het best bij?"

Zo is er de kom in de vorm van een gold, wave bowl, aardewerk. Een ontwerp van Christopher Dresser, uitvoering Linthorpe Art Pottery, Middlesbrough, Engeland, 1880-1890. "Dat kon alleen maar Jean Beddington zijn. Jean heeft zelf kookboeken gemaakt, en ze heeft in Japan gewoond. Jean dacht meteen aan tempora, omdat het er zo mooi uitsteekt en past bij de kleuren." Het gerecht werd tempura van groenten en schaaldieren.

foto: Erik en Petra Hesmerg

Object: wave bowl, ontwerp Christopher Dresser - Gerecht: tempura van groenten en schaaldieren.

Geen decoratiemateriaal voor aan de muur

Er is uitdrukkelijk niet voor gekozen om de historische gerechten uit die tijd op te maken. Karin: "Waar ons om gaat, is om de keramiek uit de vitrine te halen en weer tot gebruiksvoorwerp te maken. Dat levert een extra ervaring op die je normaal in een museum niet krijgt.

Je ziet in het boek ook heel duidelijk dat er vaak en veelvuldig gebruik wordt gemaakt van kleur, patronen en voorstellingen. Als je het eten erop legt, krijgt degene die ervan eet, steeds meer zicht op de voorstelling. Veel van die borden hebben een voorstelling met een bepaald perspectief erin, en dat perspectief klopt alleen als je ervoor zit. Dat geeft ook aan dat deze dingen niet werden gemaakt als decoratiemateriaal voor aan de muur."

'Dek die tafel'

"Ik zou mensen willen meegeven: dek die tafel. Maar dat hoeft helemaal niet met nieuwe serviezen. Kijk gewoon wat je hebt en combineer. Alles kan met alles gecombineerd worden. Kijk naar Japan, daar is dat heel gewoon. Daar combineren ze gerust aardewerk met porselein en glas."

"Maak een mooie tafel af. Maak er een leuke herfst-tafel van in deze tijd. Ook dat hoeft niets te kosten. Het voegt zoveel toe om aan een mooie tafel te zitten. Men blijft veel langer aan tafel en dat levert vaak zulke mooie gesprekken op."

Radio Mangiare!

Het lekkerste programma iedere vrijdag om 19:30 en 20:30 uur op NPO Radio 1. Volg Mangiare! op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie