Binnenland
MAX

Twintig jaar na tv-zender Talpa: 'Het was één grote teringzooi'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Twintig jaar na tv-zender Talpa: 'Het was één grote teringzooi'

Vandaag is het precies twintig jaar geleden dat Talpa, de televisiezender van John de Mol, van start ging. Het mediaproject werd groots aangekondigd en gevuld met bekende gezichten, maar liep uit op een televisiedrama. Mediajournalist Mark Koster, destijds hoofdredacteur van het Talpa-programma NSE en schrijver van De machtigste mediafamilie van Nederland, blikt terug.

Video niet beschikbaar

'Real Madrid van de tv-wereld'

John de Mol wilde een eigen tv-zender om zijn programma’s rechtstreeks kwijt te kunnen, zonder afhankelijk te zijn van RTL of SBS. "Volkomen logisch vanuit zijn brein", zegt Koster. "Hij kocht alle sterren weg. Jack Spijkerman, Barend & Van Dorp, Wilfred Genee, Humberto Tan en Beau van Erven Dorens. Het was net Real Madrid: de andere clubs werden leeggekocht."

Maar dat sterrenteam bleek intern moeilijk te managen. "Na drie dagen was het al ruzie over wie wel of niet op de buis mocht. Voor de schermen paradeerden de sterren, maar daarachter was het één grote teringzooi."

NSE: ambitie zonder visie

Een van de paradepaardjes moest NSE worden - Nieuws, Sport en Entertainment. "Beau klom op een plateau en zei: we gaan het NOS Journaal aanvallen. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Zij hadden 400 man in dienst, wij vier redacteuren en wat stagiairs die van toeten noch blazen wisten. Het was gedoemd te mislukken."

Volgens Koster ontbrak het volledig aan een goed redactioneel systeem: "Stagiairs struikelden door de gang met geprinte teksten, terwijl de uitzending al liep."

Toch ook successen

Niet alles mislukte. "Gooische Vrouwen is daar ontdekt - een enorme klapper", benadrukt Koster. "Maar het succes sneeuwde onder door de felle aanval van RTL op het sterrenparadijs van De Mol."

Toen de kijkcijfers achterbleven, werd Talpa omgedoopt tot Tien. "Dat is typisch: als het misgaat, gaan ze in vorm denken. In de hoop dat mensen het dan op de afstandsbediening zouden vinden. Maar dat redt geen zender."

De Mol nu: kleur op de wangen

Twintig jaar later heeft John de Mol met SBS en programma’s als Vandaag Inside, Nieuws van de Dag en De Oranjezomer wél een duidelijke koers. "Of het helemaal als Fox News is? Daar ben ik het niet mee eens. Maar die programma’s hebben kleur gekregen en zijn populair. Hij bedient nu een groep die lang niet goed werd aangesproken", zegt Koster.

Volgens hem is De Mol zelf niet uitgesproken rechts: "Ik denk dat het meer een zakelijke beslissing is om die kant op te gaan dan ideologie. Kijk naar Amerika, naar Fox: het werkt. En die gat in de markt zag hij."

Lessen uit Talpa

De toekomst van De Mols mediabedrijf zal afhangen van de balans tussen entertainment en nieuws, verwacht Koster. "Nieuws kost veel geld, maar geeft een zender wel kleur op de wangen. Met Derksen en consorten heeft hij dat nu voor elkaar."

Terugkijkend blijft Talpa voor Koster een uniek hoofdstuk in de Nederlandse tv-geschiedenis: "Het was absurd theater. Een sterrencast, torenhoge ambities, en chaos achter de schermen. Fantastisch om mee te maken, maar ik zou het niemand aanraden."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie