Het tijdloze meesterwerk Bohemian Rhapsody bestaat 50 jaar
- Nieuws
- Het tijdloze meesterwerk Bohemian Rhapsody bestaat 50 jaar
Van a cappella tot rock en van opera tot alles daartussen: Freddie Mercury wist uiteenlopende muziekstijlen te combineren tot één eclectisch geheel. Vandaag, 31 oktober, is het precies vijftig jaar geleden dat Bohemian Rhapsody van Queen werd uitgebracht. Nog altijd voert het nummer de Top 2000 aan. Wat maakt dit zes minuten durende nummer zo onverwoestbaar? Muziekjournalist Jean-Paul Heck, zelf drummer in de Queen-tribute band Crazy Little Things, vertelt waarom het nummer zo uniek is.
Video niet beschikbaar
Heck herinnert zich nog goed de eerste keer dat hij Bohemian Rhapsody hoorde. "Ik was toen een jaar of negen. Ik weet nog dat ik voor het eerst de videoclip zag. Dat bekende filmpje met die vier hoofden die in het operastuk om elkaar heen draaien. Dat vond ik fascinerend", vertelt hij. "Van de muziek begreep ik toen nog weinig. Het zijn drie verschillende stukken aan elkaar geplakt. Voor mij als jonge tiener was daar weinig chocolade van te maken. Pas later hoorde ik hoe briljant het eigenlijk was."
Te lang
Dat het nummer aanvankelijk niet direct een grote hit werd, had volgens Heck alles te maken met de lengte. "Het kwam wel in de hitparade, maar schoot niet meteen naar nummer één. Simpelweg omdat het te lang was. In die tijd duurden singletjes meestal tweeënhalve minuut, en dit nummer bijna zes", legt hij uit. Veel dj’s vonden het niet geschikt voor de radio, behalve één: de Britse radiomaker Kenny Everett. "Hij draaide het nummer elk uur, een hele week lang. Het is letterlijk door de strot van de Engelse luisteraar geduwd. Daar werd het wel meteen een grote hit."
Betekenis
Over de betekenis van Bohemian Rhapsody bestaan talloze theorieën, maar volgens Heck was het operadeel vooral een speels experiment. "Ik heb daar uitgebreid met Brian May en Roger Taylor over gesproken. Voor hen was het eigenlijk gewoon een grap toen ze in de studio zaten om al die koortjes op te nemen", zegt hij. "Ze zeiden dat ze nog nooit zo hard gelachen hadden als bij het operastuk van Bohemian Rhapsody. Het werd op een gegeven moment een soort gimmick: 'laten we er nog eens tien koortjes overheen gooien'."
Dat het nummer drie delen heeft, was overigens geen toeval. Mercury werkte er al jaren aan. "Freddie was in de jaren zestig al begonnen met het componeren. Pas in 1975 wist hij er een totaalconcept van te maken", vertelt Heck. Het idee dat het nummer een persoonlijke bekentenis zou zijn, sluit hij niet helemaal uit. "Rond die tijd woonde Freddie samen met Mary Austin, zijn vriendin. Bekend is dat hij in dat jaar uit de kast kwam en dat hun relatie strandde. Er wordt wel gezegd dat hij afrekende met de persoon die hij tot dan toe was, en dat dat zich vertaalde in een soort suicide-verhaal."
Tribute-band
Zelf speelt Heck het nummer nog regelmatig met zijn Queen tribute-band Crazy Little Things. "We worden gekild als we het niet spelen. Ik kan het eigenlijk niet meer hóren, maar om het te spelen blijft het een geweldig nummer. Een heel moeilijk nummer ook. We proberen echt die Queen-sound neer te zetten, en het blijft boeiend omdat je in korte tijd drie totaal verschillende muziekstijlen omarmt.”
Tijdloos
Dat Queen ook na vijftig jaar populair blijft, verbaast Heck niet. "Ik heb wel eens brutaal gezegd dat ik Queen tijdlozer vind dan de Beatles of de Stones", zegt hij. "Je ziet ook heel veel jonge mensen die nog steeds met hun muziek opgroeien. Mijn eigen kinderen komen al zingend met Queen-liedjes binnen. Dat maakt ze toch echt tijdloos."
Met het Oog op Morgen
NOS Met het Oog op Morgen brengt aan het eind van de dag een overzicht van het nieuws, de ochtendkranten en journalistieke interviews met mensen in en achter het nieuws, omlijst door mooie muziek.
Het Oog is er elke dag van 23:00 tot 00:00. De presentatie wordt dagelijks afgewisseld tussen onder andere Lucella Carasso, Winfried Baijens, Coen Verbraak, Sheila Sitalsing, Chris Kijne, Elisabeth Steinz, Mieke van der Weij, Simone Weimans, Rob Trip en Wilfried de Jong.
