Binnenland
BNNVARA

Onderzoek Milieudefensie: Ahold Delhaize veroorzaakt miljarden aan klimaatschade

foto: Wouter van Leeuwenfoto: Wouter van Leeuwen
  1. Nieuwschevron right
  2. Onderzoek Milieudefensie: Ahold Delhaize veroorzaakt miljarden aan klimaatschade

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder andere supermarkt Albert Heijn, veroorzaakt miljarden aan klimaatschade blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Daarmee laat de supermarktconcern internationale klimaatafspraken links liggen. Vooral de vlees en zuivel afdeling zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de klimaatschade die wordt aangericht vertellen Wouter Kolk, campagneleider van Milieudefensie en Winnie Oussoren, voorzitter van Milieudefensie Jong in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

"Dit rapport laat zien hoe urgent de situatie is", aldus Kolk. "Ahold doet zich heel duurzaam voor, maar door deze berekening (gebaseerd op de eigen klimaatplannen van Ahold) blijkt dat ze goed zijn voor 119 miljard euro klimaatschade." Volgens Kolk komt dit hoge bedrag vooral omdat in de klimaatplannen van Ahold nagenoeg niks gedaan wordt aan de uitstoot die vastzit aan de producten in de schappen. "40% van de klimaatschade wordt veroorzaakt door vlees en zuivel", aldus Kolk. Als er de aankomende jaren niets veranderd aan de klimaatplannen van Ahold Delhaize, dan zijn ze nog goed voor 1488 miljoen ton CO2-uitstoot, zegt Kolk: "Het blijkt dus dat ze echt op ramkoers liggen met het klimaat."

Investeren in duurzaamheid

Volgens Kolk maakt Ahold Delhaize jaarlijks miljardenwinst, waarvan 98% in de zakken van topmannen en aandeelhouders verdwijnt. "Dat kan anders, je kan ook zorgen dat je die miljarden in duurzaamheid gaat stoppen. Op dit moment belandt de rekening nog op ons bord en vooral op die van de volgende generatie." Volgens Kolk is het dus van belang dat Ahold zijn winst gebruikt om een omslag te maken. "En dat gaat het vooral om de omslag van vlees en zuivel naar plantaardig."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Reactie Ahold

In een schriftelijke reactie van Ahold Delhaize zegt het concern te werken aan een duurzaamheidsstrategie voor gezondere mensen en een betere planeet. In 2040 wil het een net zero bedrijf zijn voor de eigen CO2-uitstoot en in 2050 voor de hele keten, dus ook voor leveranciers, boeren en klanten. Ook zegt Ahold eind deze maand een aanpak te publiceren met aangepaste doelstellingen voor het terugdringen van de uitstoot in de keten. Oussoren is niet onder de indruk en geeft aan dit verhaal al vaker gehoord te hebben: "Het is geen reactie op het rapport, ik word er moedeloos van. De wil om echt te veranderen is nog niet helemaal binnen bij Ahold."

Ook Kolk geeft aan dit een standaard reactie te vinden. Toch vindt hij het nieuw aangekondigde plan een lichtpuntje. "Ik ga er vanuit dat ze binnen een maand met een plan komen om te zorgen dat ze in 2030 45% minder uitstoot zullen hebben." Kolk zegt verdere stappen tegen Ahold af te houden in afwachting op het nieuwe plan.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie