Binnenland

'Treintijd tussen noord en west Nederland nog even lang als vlak na de oorlog'

KRO-NCRV
foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Treintijd tussen noord en west Nederland nog even lang als vlak na de oorlog'

"De treintijd tussen Groningen, Leeuwarden en Den Haag-Amsterdam is ongeveer nog even lang als vlak na de oorlog en dat is niet doenlijk", zegt de burgemeester van Leeuwarden, Sybrand Buma bij Spraakmakers. Vlak voor een debat in de Tweede Kamer over investeringen in infrastructuur pleit hij voor een betere spoorverbinding.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de investeringen in infrastructuur. Het gaat om een bedrag van 7,5 miljard euro voor tien jaar om nieuwe woningen bereikbaar te maken. Het kabinet maakte eerder al bekend welke projecten geld krijgen en welke niet. Daaruit bleek dat het grootste gedeelte van het geld naar de Randstad gaat.

"Ik vind deze verdeling niet verstandig", zegt Buma. Hij wijst erop dat in het noorden ruimte is om woningen te bouwen. "Daar heb je verbindingen voor nodig en daar wordt nul euro in geïnvesteerd."

Bizar

Met name voor het spoor is veel geld nodig, vindt hij. "De treintijd tussen Groningen, Leeuwarden en Den Haag-Amsterdam is ongeveer nog even lang als vlak na de oorlog. Dat is niet doenlijk." Zoom je in, dan zie je dat er drie, "relatief kleine projecten" op poten gezet moeten worden. Die kosten bovendien maar "een fractie" van de investering in de Noord-Zuidlijn. Het gaat onder meer om het stuk tussen Groningen en Meppel.

Onmin leeft er ook bij Guido Rink, wethouder te Emmen. "We komen er bekaaid van af in het Noorden op dit moment", zegt hij. Er is 4 procent van die 7,5 miljard gereserveerd, rekent hij voor. "323 miljoen euro klinkt veel, maar het is bizar. We hebben het grootste landoppervlak als regio, maar krijgen het minste geld. En er is al zo veel verschraling in het OV." Hij is er "100 procent van overtuigd" dat het de ontwikkeling van de regio hindert.

Minister voor de regio

Dat de regio misgrijpt, ligt aan de "enorme lobbykracht" van de Randstad, denkt Marijn Molema van het Fries Sociaal Planbureau. "Een zak geld gaat als een magnetisch veld naar die regio", ziet hij. "Hier is maanden, zo niet jaren voor gelobbyd." Een minister die specifiek verantwoordelijk is voor 'de regio' kan hier verandering in brengen. "Het regionale geluid dringt niet altijd door. Op het moment dat je dat verankert in het ministerie, kun je ideeën ook beter verankeren."

De focus op woningbouw is te eenzijdig, vindt Vincent Wever, mobiliteitsadviseur. Hij "begrijpt" de koppeling, zegt hij. "Maar dat betekent dat het platteland er bekaaid van af komt. En we zien dat de voorzieningen zich steeds meer terugtrekken." Hij vreest een neerwaardse spiraal. "De kloof blijft groeien."

Spraakmakers Community

Niet alleen luisteren, maar ook meepraten? In de Spraakmakers Community kun je reageren op de stelling van Stand.nl, mee- en napraten over onze uitzending en je vraag stellen aan een bekende Spraakmaker. Aanmelden kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie