Binnenland
NOS

Klimaatakkoord naar minister, plannen industrie en verkeer vallen tegen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Klimaatakkoord naar minister, plannen industrie en verkeer vallen tegen

Maanden van onderhandelen over het Klimaatakkoord hebben op verschillende gebieden weinig opgeleverd. Opvallend is dat net als bij de industrie ook de plannen voor verkeer en vervoer nog weinig concreet worden. Landbouw weet de doelstellingen wel te halen, maar schuift pijnlijke maatregelen voor zich uit.

Economie-redacteur Rob Koster vertelt wat in het Klimaatakkoord staat

Dat blijkt uit de hoofdlijnen van het akkoord, waarvan de NOS de belangrijkste teksten heeft ingezien. Afgelopen tijd is door bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties op verschillend deelgebieden ('tafels') onderhandeld en komende dinsdag worden de resultaten aan minister Wiebes van Economische Zaken gepresenteerd.

Huizen en gebouwen

De plannen voor de verduurzaming van huizen en gebouwen zijn het meest concreet. Volgens Diederik Samsom, die de gesprekken leidt over de 'Gebouwde Omgeving', staan we "aan de vooravond van een grote verbouwing", waarbij duurzame energie en goede isolatie centraal staan.

De belasting op gas zal stapsgewijs omhoog moeten vanaf 2020. Die wordt gecompenseerd door een verlaging van de elektriciteitsbelasting en een verhoging van de energieteruggave. In 2021 moeten jaarlijks 50.000 huizen verduurzaamd worden. Ruim voor 2030 moet dat aantal opgeschroefd zijn naar 200.000 per jaar. In 2021 moet iedereen horen of en wanneer zijn wijk van het gas af gaat en wat de alternatieve bron voor verwarming wordt.

Particuliere eigenaren moeten over de streep getrokken worden om hun huis te verduurzamen met een gebouwgebonden financiering. Die lening is dan gekoppeld aan het huis in plaats van aan de eigenaar, hiervoor is een wijziging van het Burgerlijk Wetboek nodig. De kosten van de lening mogen niet hoger worden dan wat de verlaging van de energierekening oplevert. Banken zijn "onder de juiste randvoorwaarden bereid mee te werken aan zo'n gebouwgebonden lening met lange looptijd, lage lente en dus lage maandlasten".

Het Klimaatakkoord kiest vooralsnog voor verleiden, maar sluit dwang op termijn niet uit: "Mocht het onvoldoende effect sorteren dan kan de norm vanaf 2030 een verplichtender karakter krijgen."

Industrie

De industrie heeft varianten van maatregelen op tafel gelegd om te komen tot een forse CO2-reductie, maar er is nog geen echte overeenstemming over concrete maatregelen. Bedrijven willen meer zekerheid over overheidsbeleid en financiƫle steun. Dat ligt gevoelig, omdat dan met belastinggeld van de burger onder meer grote multinationals worden gesubsidieerd.

Een recent voorstel van de overheid om de helft van de onrendabele top van duurzame investeringen te financieren is door de industrie niet geaccepteerd. In totaal gaat het om een investering van 1 miljard euro en 300 miljoen euro voor onderzoek naar nieuwe technieken.

Het is niet de bedoeling dat er tot die tijd niets gebeurt. Bouwbedrijven, gemeenten en woningcorporaties proberen de komende drie jaar 75 procent van de nieuwbouwwijken die worden opgeleverd aardgasvrij te maken.

Woningcorporaties moeten de 'startmotor' van de transitie worden, staat in het hoofdlijnennotitie: "Hiermee kunnen in totaal in 2019 17.500, in 2020 30.000 en in 2021 55.000 woningen worden getransformeerd naar aardgasvrij." De woningcorporaties eisen overigens voor deze toezegging wel dat het kabinet met meer geld over de brug komt dan is toegezegd in het regeerakkoord.

Lees hier wat nog meer in het Klimaatakkoord staat.

Ster advertentie
Ster advertentie