Naar homepage
Binnenland

Zo gaan winkeliers om met de sluiting: 'Ik ga live op Insta om mensen de winkel rond de leiden'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zo gaan winkeliers om met de sluiting: 'Ik ga live op Insta om mensen de winkel rond de leiden'

Op dag één van de lockdown zetten winkeliers zich in om toch te blijven verkopen, maar er zijn ook zorgen over de toekomst. Bij Spraakmakers reageren ondernemers op de stelling: Deze lockdown is een ongekende klap voor ondernemers.

Jacco Vonhof voorzitter van MKB-Nederland vertelt dat er veel creativiteit is, maar hij maakt zich ook zorgen. "Ik maak me hard voor de ondernemers die soms al negen maanden dicht zijn, eigen vermogen hebben opgebrand, pensioen hebben opgegeten. Dat is de groep waar ik voor moet knokken. Nogmaals hulde aan hen die het goed doen. Maar ik zet me in voor zij die getroffen worden en daar niks aan kunnen doen."

Over de steunpakketten voor ondernemers is hij redelijk te spreken, maar de voorman van MKB-Nederland wil blijven kijken of het genoeg is. Los van financiële moeilijkheden, roept Vonhof ondernemers die het mentaal zwaar hebben op om dat niet voor zichzelf te houden. "Hou het niet voor jezelf. Ondernemers zijn binnenvetters en delen niet graag 'zwakheden'. Je houdt je graag stoer, ook voor het thuisfront. Maar trek aan de bel." Hij wijst naar brancheorganisaties die volgens hem veel kunnen betekenen.

Drukte voor lockdown

Stephan de Koning is juwelier Veenendaal en reageert op de drukte die maandag ontstond in de winkelstraten. "Het was bizar! Je merkt dat iedereen naar buiten stoof om de kerstinkopen nog even te doen. Een onwerkelijke situatie."

De ondernemer lette extra op de maatregelen. "We hebben erop gelet dat het niet te druk kon zijn in de winkel. Natuurlijk ben je als ondernemer blij dat je nog wat kan binnenhalen. We zijn nu veel bezig met sociale media. Ik ga live op Instagram en dan loop ik de winkel door. Daarna ga ik bij de mensen langs om de sierraden te bezorgen."

Bruidswinkel moet ook dicht

Communitylid van Spraakmakers Robert Jan van Haagen heeft een bruidswinkel en ziet al maanden zijn klandizie afnemen. "De bruidsparen die nu zouden moeten komen, komen niet. Sommige mensen vinden het ook wel fijn want 'dan hoef ik niet de collega's van mijn man uit te nodigen'. Maar dat is een kleine groep." Van Haagen merkt dat de coronacrisis stellen tegenhoudt om plannen te maken.

"Het kost gigantisch veel geld", legt Van Haagen uit. "Ons seizoen loopt van september tot maart, nu zijn we tot januari al kwijt. We moeten het vol zien te houden tot en met september volgend jaar. Ik snap de beslissing, maar je krijgt een enorme dreun." De ondernemer durft wel vooruit te kijken. "In 2022 zullen de mensen die trouwplannen hebben, ook echt wel gaan trouwen. Dus we gaan die inhaalslag maken."

Creatief zijn

Willem van Oostvoorn gelooft erin dat ondernemers heel goed klappen kunnen opvangen. "Ik denk niet dat het helpt om te lang stil te staan bij alle ellende. Ik zeg niet dat het niet frustrerend is. Maar ik geloof dat we gewoon even aan moeten pakken. Ondernemers zijn creatief en zelfstandig."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie