Achtergrond
KRO-NCRV

Huisartsenpost onder druk: 'De patiënt is een beetje verwend'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Huisartsenpost onder druk: 'De patiënt is een beetje verwend'

Geen spoedgeval, wel zorg nodig? Bij de huisartsenpost kun je ook buiten het spreekuur terugvallen op de huisarts. Maar door een nijpend personeelstekort, corona én steeds veeleisendere patiënten, komt dit systeem onder druk te staan. "Mensen kunnen 's avonds ook bij de Jumbo terecht en verwachten dit ook van de huisarts", zegt bestuurder Harrie Geboers bij Spraakmakers.

Doktersassistent plus

De huisartsenpost is een uniek Nederlands concept, legt huisarts en Spraakmakers Community-lid Doortje Graafmans uit. "Het is fantastisch dat je in Nederland ook buiten het spreekuur gebruik kunt maken van de huisartsenzorg en niet meteen doorverwezen wordt naar het dure ziekenhuis."

Graafmans is huisarts in de regio Utrecht en merkt dat het steeds moeilijker is om personeel te vinden voor de avonden, nachten en weekenden. De werktijden en werkdruk in combinatie met de salariëring maken het vak niet aantrekkelijk. Daarbij is er al langer een tekort aan doktersassistenten, maar op de huisartsenpost werken triagisten. Dat is volgens Graafmans een soort doktersassistent plus.

Telefonisch beoordelen

Traigisten hebben een extra opleiding genoten en zijn gespecialiseerd in het telefonisch beoordelen van zorgvragen. Zij moeten beoordelen of iets spoed heeft, of dat het tot de volgende dag kan wachten. "Onlangs had ik een nachtdienst", vertelt huisarts Graafmans. "Voor mij was het een vrij rustige dienst geweest waar ik een aantal patiënten in de spreekkamer had en een paar huisbezoeken."

Ondertussen was het in de kamer ernaast, topdrukte. "De triagisten hadden het heel druk gehad. Zij hebben 130 telefoontjes afgehandeld, terwijl wij ongeveer 30 patiënten hebben gezien."

Veeleisende patiënten

Graafmans en Geboers merken ook dat Nederlandse patiënten steeds veeleisender worden een beetje verwend zijn geraakt in ons zorgsysteem. Toch waarschuwt Graafmans dat het gevaarlijk is om te generaliseren. "Sommigen mensen zijn erg veeleisend, maar er zijn ook nog steeds mensen die juist te bescheiden zijn."

Quote

Mensen weten wat ze moeten zeggen om binnen te komen

Huisarts Doortje Graafmans

Volgens Graafmans en Geboers bellen ook eenzame mensen of patiënten met een ingegroeide teennagel. Kortom: patiënten die eigenlijk overdag bij hun eigen huisarts zouden moeten langskomen. "Een ziek kind is moeilijk door de telefoon te beoordelen", zegt Graafmans die denkt dat mensen het systeem ook steeds beter snappen. "Mensen weten wat de toverwoorden zijn om toch de huisartsenpost binnen te komen. Bijvoorbeeld dat hun baby suf is of niet meer goed plast."

Publiekscampagne

Een betere COA met meer salaris voor triagisten én een publiekscampagne om mensen voor te lichten waarvoor de huisartsenpost bedoeld is, is hard nodig om het systeem overeind te houden. En dat is in het belang van de gehele zorg. Geboers: "Als wij vastlopen dan wordt de aanloop naar de spoedeisende hulp vergroot en wordt er meer 112 gebeld."

Doortje Graafmans en Harrie Geboers over problemen bij de huisartsenpost

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie