Achtergrond

Berichten over vermiste witte mensen vijf keer meer gedeeld

KRO-NCRV
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Berichten over vermiste witte mensen vijf keer meer gedeeld

Facebook-posts over vermiste witte mensen worden vijf keer meer gedeeld dan berichten over vermiste mensen die níet wit zijn. Dat vertelt journalist Eric van den Berg in het programma Spraakmakers op NPO Radio 1.

Beluister het gesprek in Spraakmakers terug

Voor de online tak van Brandpunt+ (KRO-NCRV) onderzocht hij hoe vaak berichten over vermiste personen gedeeld worden op sociale media en welke rol hun huidskleur hierbij speelt. "Als mensen een lief wit meisje zien met blond, denken ze: dat voel ik, ik ga dat delen", zegt de journalist. "En bij iemand die minder op ze lijkt hebben ze dat gevoel misschien minder snel. Dit is een theorie, ik kan niet in de hoofden van mensen kijken. Maar dat lijkt me de meest logische verklaring."

Racisme

Yoeri Albrecht, journalist en algemeen directeur van cultureel centrum De Balie, was ook te gast bij Spraakmakers. Volgens hem is het het verschil in aandacht een onbewuste keuze, en is het niet kwaadwillend. "Mensen die meer op je lijken heb je makkelijker empathie mee. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Dus in een land waar de meerderheid wit is, is het zo dat dat eerder gedeeld wordt."

"Het is niet zo dat mensen liever op een wit vermiste drukken dan op een zwart vermiste", vervolgt hij. "Racisme is iets negatiefs, dat ze het bewust niet doen omdat de vermiste zwart is. Zo zit het niet. Het is dat onderbewuste. Dat je in een fractie van een seconde geraakt wordt omdat de vermiste op je dochter lijkt."

Pieter Klok van De Volkskrant: "Wanneer het pas écht kwalijk wordt, is dat de politie zijn handelen erop baseert. En dat is bij vermissingszaken wel gebleken. Als er heel veel ophef op sociale media is gaan ze meer doen."

Bekend verschijnsel

De uitkomsten waren extreem: op Twitter werden berichten over witte mensen bijna twee keer zo vaak gedeeld als die over niet-witte mensen. Op Facebook was het verschil vijf keer zo groot. Het gevolg: posts over witte vermisten bereikten ongeveer 26 duizend mensen, terwijl de teller voor niet-witte mensen bleef steken op 8000.

"De meeste journalisten die veel met sociale media werken, kennen dit verschijnsel", aldus Van den Berg. Als chef van de online redactie van NH (voorheen RTV Noord-Holland) kwam hij er vaak mee in aanraking. "Wij plaatsten veel berichten over vermissingen. Als je dat lang genoeg doet, ga je vanzelf patronen herkennen. Huidskleur is weliswaar niet de enige factor van belang - een goede foto is cruciaal en een emotionele tekst ook - maar wit zijn helpt zeker, zo wezen de klikcijfers uit."

Lees het hele onderzoek op de site van Brandpunt+

Ster advertentie
Ster advertentie