'Vierdaagse schoolweek geen goed idee, maar helaas noodzakelijk'
- Nieuws
- 'Vierdaagse schoolweek geen goed idee, maar helaas noodzakelijk'
Liever een dag minder school, dan een ongediplomeerde leerkracht voor de klas. De Algemene Onderwijsbond roept scholen op om een vierdaagse schoolweek in te voeren als het lerarentekort te groot is. "Nood breekt wet", zegt leerkracht Brenda Benne-Saleh in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Veel scholen voegen inmiddels klassen samen of zetten met toestemming van minister Slob een onbevoegde kracht voor de klas. Zo komen kunstenaars bijvoorbeeld voor tekenles opdraven. Een schijnoplossing, vindt de AOb. De druk op de overgebleven leraren wordt niet minder, kinderen hebben steeds een ander gezicht voor de klas en voor Den Haag wordt het probleem minder zichtbaar.
Lapmiddel
Ook Brenda Benne-Saleh, leerkracht op een Haagse basisschool en betrokken bij PO in actie, ziet hier weinig in. "Het is een lapmiddel om onbevoegden voor de klas te zetten en ouders te laten denken dat hun kind vijf dagen per week les krijgt." Het bevalt haar bovendien helemaal niets dat men denkt dat dat überhaupt een oplossing is. "Onderwijzer lijkt het enige beroep waarbij iedereen denkt dat dat wel kan. Als een arts ziek is, zet men ook niet een verpleger in. Ook al is die verpleger heel goed in zijn vak, het is geen arts."
Biedt een vierdaagse schoolweek dan soelaas? ''Het is geen goed idee, maar het is helaas noodzakelijk", zegt Benne-Saleh.Volgens de Haagse leerkracht hebben scholen jarenlang zelf het lerarentekort opgelost, maar is dat inmiddels niet meer haalbaar. "Deze slagaderlijke bloeding kun je niet meer stelpen door pleisters te plakken.''
Kwaliteit
Een vierdaagse schoolweek gaat niet ten koste van de onderwijskwaliteit denkt Benne-Saleh. "In de landen om ons heen worden minder uren les gegeven en het niveau is daar niet per se lager." Basisschooldirecteur Mark Leek uit Hoorn deelt deze visie. Afgelopen september ging zijn basisschool over een vierdaagse schoolweek. Niet vanwege het lerarentekort, maar om de leerlingen meer rust te geven. "Bestaat er een relatie tussen aantal uren onderwijs, kwaliteit van onderwijs en hoeveel kennis kinderen vergaren? Ik denk niet dat het in het aantal uren zit", zegt Leek.