Hoog leerlingenverloop groot probleem voor basisscholen in achterstandswijk
- Nieuws
- Hoog leerlingenverloop groot probleem voor basisscholen in achterstandswijk
Elke week een nieuwe leerling in de klas. Of tien die er weer verdwijnen. Op basisscholen in achterstandswijken is dit aan de orde van de dag. Met grote gevolgen voor leerlingen en docenten. Toch ziet de onderwijsinspectie dit niet als groot probleem.
Directeur Firdevs Durgut zag in één jaar tijd 258 leerlingen komen en gaan op haar basisschool in Rotterdam. Op een totaal van 460 kinderen. Basisschool de Kameleon staat in een zogeheten focuswijk in Rotterdam-Zuid, een wijk waar de bevolking op sociale en economische achterstand staat. De doorstroming in de buurt, waar veel arbeidsmigranten en statushouders wonen, is hoog. Met alle gevolgen van dien voor de schoolloopbaan van de kinderen.
Steeds afscheid nemen
Niet alleen voor de kinderen is dit emotioneel belastend, het vergt ook veel van haar leerkrachten, ziet Durgut. De groepsdynamiek in de klas is vaak stormachtig, wat veel vraagt van het pedagogisch handelen. Ook de didactische druk is hoog door steeds nieuwe leerlingen waarvan de onderwijsbehoefte in kaart moeten worden gebracht. En naast de administratieve kant is er ook de emotionele: "Docenten investeren veel in leerlingen die ze vervolgens weer moeten laten gaan. Soms gaan ze naar een beter huis en een mooie toekomst, maar dat is lang niet altijd het geval. Vaak spelen er schulden, scheidingen of keert een gezin terug naar het land van herkomst."
Hans Spekman is sinds februari directeur van het Jeugdeducatiefonds en maakt zich hard voor scholen als De Kameleon. "Ik zou graag zien dat er aparte aandacht is voor deze speciale problematiek. Dit zijn kwetsbare scholen. Landelijk groeit 1 op de 8 leerlingen op in armoede, maar op dit soort scholen zijn dat bijna alle kinderen. Ik ben de meest schrijnende verhalen tegen gekomen. Kinderen die op zeer jonge leeftijd al suïcidaal zijn. Daar hebben deze docenten ook mee te maken."
Beleidmaker met lef nodig
Spekman heeft door heel Nederland scholen bezocht waar dit speelt. De problematiek staat echter niet op de agenda van de onderwijsinspectie. Het gaat om enkele scholen, stellen zij, en is geen landelijk beeld. Directeur Durgut kan zich dat voorstellen, "maar voor ons is het wel een groot probleem. Ik hoop dat er een beleidsmaker met lef opstaat, die hier mee aan de slag gaat."
Spraakmaker worden? Meld je aan voor de community!
Wij zijn op zoek naar mensen die met ons willen meepraten en meedenken over onderwerpen op de radio. Daarvoor willen we graag van jou horen wat jij vindt dat nieuws is. Of wat nieuws zou moeten zijn.
We horen elke dag vooral meningen over het nieuws. Maar is het niet veel interessanter om mensen vanuit hun ervaring aan het woord te laten? Dat alles vanuit het principe: vertel ons wat je weet, niet alleen wat je vindt. Lijkt het jou interessant hierover mee te praten of wil je meer informatie? Mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl of meld je aan!