appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Nibud-directeur: Verlaag maximum rentepercentage webwinkels

ANP
maandag 6 januari 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Nibud-directeur Arjen Vliegenthart is blij met de oproep van minister Hoekstra. Hij vindt óók dat webwinkels meer moeten doen tegen schulden, zegt hij in Spraakmakers. Hij wil dat de wettelijke rente verlaagd wordt en dat webwinkels verplicht worden de kredietwaardigheid van toekomstige klanten te controleren. 

Stand.nl: Webwinkels moeten voorkomen dat klanten zich in de schulden kunnen steken
Minister Hoekstra van Financiën vindt dat nog te veel mensen in financiële problemen komen nadat ze producten hebben besteld op afbetaling. Hij wil dat postorderbedrijven en webwinkels ervoor zorgen dat minder mensen een betalingsachterstand oplopen. Lukt dat niet, dan overweegt hij zelf in te grijpen. Dat schrijft de minister aan de Tweede Kamer.

Vliegenthart vindt dat de eindverantwoordelijkheid voor schulden ook bij de consument ligt, maar noemt het merkwaardig dat op tal van manieren de regels strenger zijn geworden, behalve voor webwinkels. "Als je een telefoonabonnement wilt afsluiten wordt je kredietwaardigheid gecheckt en je wordt nu ook echt geacht je hypotheek af te lossen."  

Maximum rente omlaag 

De Nibud-directeur heeft twee voorstellen voor de minister. Hij wil dat het maximum rentepercentage omlaag gaat. Nu vragen webwinkels soms tot wel 14 procent rente. "Dit is het verdienmodel voor deze winkels en er wordt ontzettend veel mee geadverteerd." Het is daarom volgens Vliegenthart te simpel om de verantwoordelijkheid helemaal bij de consument te leggen. 

Kredietwaardigheid 

Vervolgens zouden webwinkels verplicht moeten worden om vooraf te kijken of een klant kredietwaardig is. "Doen ze dat niet dan komen ze ook achteraan op het lijstje van schuldeisers."  

Eén op de vijf 

Lector schulden & incasso Nadja Jungmann vindt het merkwaardig dat je voor je spaargeld géén rente meer krijgt, maar dat deze webwinkels enorm hoge rentepercentages rekenen voor de afbetaling van bijvoorbeeld een wasmachine. 

De primaire verantwoordelijkheid voor het ontstaan van schulden ligt bij de burger, vindt zij. Tegelijk ziet ze een substantiële groep Nederlanders die omhoog zitten. "Zij hebben bijvoorbeeld een wasmachine nodig en dan kan een webwinkel op afbetaling een goede oplossing zijn. Maar als je al financiële problemen hebt, kun je de aflossing dan wel nakomen?" 

Maatschappelijke vraag 

Jungmann denkt dat de webwinkels een onderdeel van de schuldenproblematiek zijn, maar ziet een grotere maatschappelijke probleem omdat één op de vijf Nederlanders in financiële problemen zitten. "Ligt daar niet het begin van de oplossing?" 

Stand.nl: Webwinkels moeten voorkomen dat klanten zich in de schulden kunnen steken

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1