appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

40 jaar Kindertelefoon: problemen 'anders heftig' dan vroeger

Mike Meyers
donderdag 5 september 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Al veertig jaar kunnen kinderen in Nederland terecht bij de Kindertelefoon. Dat doen ze nog steeds gemiddeld duizend keer per dag. De problemen zijn volgens directeur Roline de Wilde niet erger dan veertig jaar geleden, maar 'anders heftig'. 

Vragen over seks, pesten, misbruik en eenzaamheid. "De onderwerpen zijn grosso modo hetzelfde", aldus De Wilde. "Door de onderliggende techniek zijn er wel dingen veranderd. Vroeger had je geen cyberpesten en sexting." 

Roline de Wilde en Marlien Jonkers over 40 jaar Kindertelefoon

WhatsApp 

Hoewel veel onderwerpen maatschappelijk makkelijker bespreekbaar zijn geworden, blijft het belangrijk dat kinderen over hun problemen praten, vertelt De Wilde. Dat kan via de telefoon en de chatfunctie op de website. 

WhatsApp heeft de Kindertelefoon niet. "We zien dat de onzekerheid en eenzaamheid alleen maar toeneemt in de maatschappij. Er is behoefte aan vertrouwelijk contact en dat kan niet met beperkte leestekens."

‘Maak eens een grapje’

Marlien Jonkers is één van de vijfhonderd vrijwilligers van de Kindertelefoon. Aan de telefoon is ze altijd op zoek naar de vraag áchter de vraag. "Soms bellen kinderen met een grapje. Er belde eens een kind en die vertelde een mop en vroeg mij daarna om ook eens een grapje te maken." Nadat Jonkers een mop had verteld, vroeg ze waarom het meisje zo van grapjes hield. "Ze zei dat ze het leuk vond om met iemand te kletsen, omdat ze zoveel alleen thuis was en niemand had om mee te praten." 

Samen naar een oplossing

Het doel van de Kindertelefoon is allereerst om jongeren op een laagdrempelige manier hun problemen en gedachten te laten delen. Jonkers gaat dan kijken of ze vragen kan stellen, zodat het kind zelf met een oplossing kan komen.

In het geval van het eenzame meisje vroeg ze of het meisje had nagedacht tegen wie ze wilde vertellen dat ze zich alleen voelde. "Ik stel vragen en die werken we samen uit naar de oplossing. Zo wist ze precies wat ze moest zeggen toen ze het haar moeder ging vertellen."

Misbruik

Voor de ernstige gevallen zoals misbruik is er een protocol voor de vrijwilligers en komt er werkbegeleiders bij. De Wilde: "We zullen nooit iets escaleren als een kind daar geen toestemming voor geeft. Het is volledig anoniem totdat het kind zelf besluit zijn/haar gegevens te delen." 

Jonkers heeft dit soort gesprekken zelf ook gevoerd en probeert in deze gevallen mee te leven en mee te denken met het kind. "Ik denk dat er altijd een oplossing is en dat proberen we een kind te laten blijken, maar we gaan niet pushen." De Kindertelefoon verzorgt zelf geen hulp maar kan een kind wel richting de hulpverlening begeleiden. 

Alle kinderen 

"Het belang van de Kindertelefoon staat buiten kijf", zegt De Wilde. Na een paar moeilijke jaren heeft de organisatie een wettelijke taak én budget van het ministerie van VWS. Daarmee kan de Kindertelefoon ook de komende jaren een luisterend oor zijn voor jongeren in Nederland. "Ons doel is dat alle kinderen ons weten te vinden." 

Roline de Wilde en Marlien Jonkers over 40 jaar Kindertelefoon

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1