appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo verdienen gameproducenten hun geld

ANP
woensdag 15 mei 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Een game als Fortnite is gratis aan te schaffen, maar vraagt de gebruiker tijdens het spel kleine aankopen te doen. "Met microtransacties proberen producenten een groep mensen te bereiken die zich helemaal verliest in een game en daardoor enorme bedragen gaat uitgeven." Dat zegt universitair docent Mediawetenschappen Rene Glas in Spraakmakers.

De week van de Game

"Een klein deel van de gamers vertoont echt zorgwekkend gedrag", zegt Glas. "Het is een nieuwe manier van consumeren, er wordt door de producenten continu gehengeld naar kleine uitgaven." Volgens Glas worden er games ontwikkeld om een klein percentage gebruikers binnen te harken dat verslaafd raakt aan een game en zich niet kan beheersen deze uitgaven te doen. 

"Een game is geen boek dat je koopt en uitleest, je moet steeds weer toevoegingen kopen." Glas denkt dat de grote gameproducenten dat geld ook echt nodig hebben omdat ze voortdurend worden bijgewerkt en verbeterd. "Fortnite past bijvoorbeeld eens in de zoveel maanden het landschap helemaal aan en daar gaat ook iedereen naar kijken."

Virtueel concert

Glas ziet ook dat games positieve effecten kunnen hebben. "Het is goed voor de taalontwikkeling van kinderen als ze in het Engels moeten communiceren met hun opponenten aan de andere kant van de wereld." En onlangs is er ook een virtueel live concert georganiseerd door de band Marshmellow. "Het maakt het voor jongeren interessant dat je daar bent met mensen die op een andere plek in de wereld luisteren. Ze werken met Virtual Reality brillen, dan is het net alsof je naast elkaar staat."

"De beeldcultuur wordt vaker opgepakt door kunstenaars." Glas ziet steeds vaker dat door het gebruik van een Virtual Reality bril empathie kan worden opgewekt bij het publiek. "Op dit moment zie je een vloeiende overgang tussen cinema en Virtual Reality."

De week van de Game!

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1