appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Is Nederland écht liever geworden van #doeslief?

Nick Fewings
maandag 2 september 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

"Een derde van de Nederlanders zegt het gedrag te hebben aangepast naar aanleiding van de #doeslief campagne." Dat zegt Lucy van der Helm van stichting SIRE in Spraakmakers.

Hebben Nederlands hun gedrag aangepast sinds #doeslief?
De stichting ideële reclame (SIRE) startte een half jaar geleden met de campagne en de daarbij behorende hashtag #doeslief. Hierin werd Nederland een spiegel voorgehouden. Zo hoopte SIRE naar eigen zeggen dat mensen zich realiseren dat niemand beter wordt van onaardig gedrag.

Volgens Van der Helm geven ondervraagden aan dat ze bewust wat aardiger zijn tegen andere mensen of dat ze iemand hebben aangesproken op onaardig gedrag. "SIRE zet in op bewustwording en het is heel bijzonder dat er óók gedragsverandering is gelukt", aldus Van der Helm.

Hashtag 

Dat heeft volgens haar alles te maken met de briljante vondst #doeslief. "We zien dat ontzettend veel mensen de hashtag hebben gebruikt." Spraakmaker Özcan Akyol zag dat deze successlogan ook cynisch werd gebruikt voor alles wat er misging in de samenleving. "Op het weblog GeenStijl schreven ze over iemand die was neergestoken en sloten ze af met #doeslief." 

Ook vraagt Akyol zich af of of de ene groep niet meer ontvankelijk is voor zo'n campagne dan de andere. 

Uit het marktonderzoek uitgevoerd door Ruigrok NetPanel is de situatie vóór en na de campagne is onderzocht en vroegen mensen ook naar concrete voorbeelden. "Mensen zijn zich vaak niet bewust van onaardig gedrag", zegt Van der Helmen. "Een van de mensen antwoordde dat ze in de supermarkt een gesprekje had met de caissière terwijl ze normaal stond te bellen."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1