appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Waarom hoofdredacteuren deze Instagrammer in de gaten houden

De Nieuws BV
woensdag 13 februari 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Met haar Instagram-account Zeikschrift is Madeleijn van den Nieuwenhuizen de schrik van vooral Nederlandse bladenmakers. Onverschrokken post ze online haar kritiek over inhoud en taalgebruik - en met succes. "Deze Instagrammer fileert Nederlandse tijdschriften (en is bewonderenswaardig genuanceerd)", zo schreef De Correspondent over haar.

Ze heeft nu bijna 12.000 volgers (ondertussen blijft het aantal groeien) en ook hoofdredacteuren hebben haar inmiddels in het vizier. In De Nieuws BV vertelt Madeleijn over de populariteit van haar platform en reageert hoofdredacteur Jospehine Kay van de Cosmopolitan. 

Programma item: 0

Wat is Zeikschrift?

"Ik ben Zeikschrift tweeënhalf jaar geleden begonnen en heb het sindsdien gebruikt als platform waar ik screenshots op post van bladen, maar ook kranten en een heel enkele keer televisie en ik analyseer wat ik er mis aan vind. Of dat nou is omdat er subtiele of minder subtiele vormen van seksisme, racisme of hetero-normativiteit in staan. Ik ontleed en geef argumenten waarom ik denk dat dat anders zou moeten", vertelt Madeleijn.

Hoe is het begonnen? 

Madeleijn: "Ik was bij mijn ouders, de week voordat ik naar New York verhuisde (om voor Colombia University te werken red.) en mijn ouders zijn allebei fysiotherapeuten dus wij hadden altijd heel veel tijdschriften thuis die uit de wachtkamer kwamen. Ik had gestudeerd en was al een langere tijd niet thuis geweest, nam een hele stapel bladen door en ik schrok van wat er nog allemaal in stond."

Toen dacht ik fuck it, ik ga gewoon zelf iets beginnen.

Madeleijn van den Nieuwenhuizen

Vooral een column in Jan Magazine staat haar nog helder voor de geest die ze "erg kwalijk vond". Madeleijn: "Een columnist die op zoek was naar een nieuwe schoonmaakster en die sprak over haar oude schoonmaakster als een oud exemplaar uit Bulgarije met kapotte knieën, die de vloer dacht de kunnen boenen met een emmer sop."

Madeleijn had verwacht dat er online ophef over zou zijn, maar ze kon niks vinden. "Niet op Twitter, niet op hun social media accounts", dus wilde ze een brief schrijven aan de Raad voor de Journalistiek. "Maar dat is eigenlijk alleen voor smaad en laster en een brief schrijven naar Jan Magazine? Ja, het is niet alsof het de Groene Amsterdammer is die voorin brieven publiceert. Toen dacht ik fuck it, ik ga gewoon zelf iets beginnen." 

Succes van het platform

En dat met succes. Inmiddels heeft ze bijna 12.000 volgers op Instagram en ook hoofdredacteuren en journalisten houden haar account in de gaten en luisteren naar haar. Bijvoorbeeld mode-journalist Cecile Narinx die in op Zeikschrift kwam nadat ze een stuk had geschreven over sporters in gala-kleding.

Madeleijn: "Ze zei vrouwelijke topatleten zijn naar het sportgala gegaan en ze gaf als het ware tips, en daar stonden best leuke, goeie tips tussen, maar er stond ook in als je een biceps hebt die groter is dan die van Popeye kan je beter geen mouwloze jurken dragen. Dus ik zei dat is jammer. In plaats van dat je die mogelijkheid aangrijpt om juist die een inclusiever beeld te creëren van wat schoonheid is - die vrouwen hebben wedstrijden gewonnen, dat zijn gewoon helden - en zij reageerde daar op. Ze zei: ja goed punt eigenlijk. Jullie hebben gelijk, referend aan de comments onder de post, ik zal het proberen niet meer te doen. Super gaaf." 

Wakker schudden

Hoofdredacteur Josephine Kay: "Ik vind het voornamelijk heel erg goed, omdat het mensen wakker schudt en hen een spiegel voorhoudt. Het is natuurlijk een kwestie van bewustwording. Het is niet dat mensen het met kwade opzet doen, tenminste niet allemaal, maar soms vind ik het lastig. Ik ben meer van het persoonlijk iemand aanspreken, namen & shamen is een grote uitdrukking, maar je gooit het wel online. Iedereen ziet het.

''Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het heftig vinden. Ik denk dat je het kunt vergelijken met een veganist die tegen een vleeseter gaat zeggen 'belachelijk dat je dat doet, dat is echt heel dom, denk aan het milieu en die niet-veganist kan dan misschien denken 'wow, heftig doei, ik ga nu mijn biefstuk eten'. Ik vraag me af of het altijd de beste manier is", vertelt Josephine.

De populariteit van Zeikschrift

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1