STER Advertentie

Wat deed de dinosaurus nu echt de das om?

pixabay
vrijdag 17 januari 2020 | NTR | Redactie

Een meteorietinslag maakte 66 miljoen jaar geleden een einde aan de dinosaurussen, wordt algemeen aangenomen. Sommige wetenschappers dachten echter goede redenen te hebben daaraan te twijfelen: vulkaanuitbarstingen zouden een logischer oorzaak zijn. Een nieuwe studie lijkt het pleit te beslechten: het was toch echt de meteorietinslag.

De voorstanders van de vulkaantheorie hadden goede redenen voor hun overtuiging. Rond de tijd van de inslag waren er namelijk in het gebied dat nu India is ook een aantal grote vulkaanuitbarstingen. Eerdere grote vulkaanuitbarstingen in het Krijt en het Trias vielen samen met grote uitstervingsgolven. Terwijl eerder inslagen van meteorieten juist weer niet samenvielen met een uitstervingsgolf. Dan is de vulkaantheorie toch veel logischer?

Toch niet. Een groot, internationaal team van wetenschappers heeft de kwestie nog eens extra goed onderzocht, en komt toch bij de meteorietinslag uit, schrijven ze in Science. Ze gingen daarbij grondig te werk - ze gebruikten honderden bronnen met informatie over gefossiliseerde blaadjes, bodemsamenstelling, zeeleven en afzettingen in de zee.

Eerste spectaculaire momenten gereconstrueerd van meteorietinslag die dino's fataal was

Daaruit blijkt dat de temperatuur op aarde zo'n 400.000 jaar voor de uitstervingsgolf begon te stijgen met zo'n 2 graden over een periode van 200.000 jaar. Maar op het moment van de uitstervingsgolf was de temperatuur alweer op zijn oude niveau beland.

Dat betekent volgens de onderzoekers dat de vulkaanuitbarstingen honderdduizenden jaren voor de uitstervingsgolf plaatsvonden. De gevaarlijke stoffen die bij zulke uitbarstingen vrijkomen, zoals zwaveldioxide, waren ten tijde van de uitstervingsgolf waarschijnlijk alweer uit de lucht verdwenen.

Dat maakt de vulkaanuitbarstingen tot een onwaarschijnlijke kandidaat voor de uitstervingsgolf. Het lijkt toch echt de meteorietinslag te zijn geweest.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap