Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Dit verraadt de buitenkant van je mobiel allemaal over je

Pixabay
dinsdag 15 november 2016 | NTR | Bouwe van Straten

Je zou denken dat de privacygevoelige informatie vooral in je telefoon zit, maar op je telefoon vind je ook veel interessante informatie. En dan gaat het niet alleen om etensresten en vingerafdrukken: je kunt ook achterhalen waar iemand de afgelopen dagen is geweest en welke ziektes hij heeft, blijkt uit nieuw onderzoek.

Door de moleculen te analyseren die achterblijven op je telefoon, kun je niet alleen vaststellen of iemand Mexicaans of Italiaans heeft gegeten, maar vaak ook waar je de afgelopen dagen bent geweest, of je zonnebrandcrème hebt gebruikt, en of je van bier of wijn houdt.

Zelfs restanten van medicijnen die je hebt ingenomen zijn vaak te traceren – bijvoorbeeld medicijnen die je gebruikt tegen depressie of tegen een ontsteking. Dat schrijven onderzoekers in het Amerikaanse tijdschrift PNAS

Ze gebruiken daarvoor een spectrometer, die de intensiteit en polarisatie van het licht meet. Doordat elke type molecuul het licht op een iets andere manier breekt en verstrooit, kun je vaststellen welke moleculen er aanwezig zijn. De kennis die je daarmee opdoet, kun je op allerlei manieren gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan forensisch onderzoek om het gedrag van daders en verdachten in kaart te brengen. Een andere mogelijkheid is om mensen op luchthavens te screenen, suggereren de onderzoekers.

Bouwe van Straten vertelde over dit onderzoek bij De Ochtend:

Wetenschap: wat zit er allemaal OP je mobiele telefoon?

Pen en sleutels verraden ook veel

Deze studie was bedoeld als proof of principle, om te laten zien dat de methode goed werkt. Nu dat duidelijk is, kan dezelfde methode ook voor andere dingen worden gebruikt die je bij je draagt en vaak aanraakt, zoals een pen, sleutels, of de rits van je kleding.

Het gaat hierbij om een aanvullende techniek. Iemands identiteit kun je vaststellen met DNA-onderzoek en vingerafdrukken, dit moleculaire onderzoek geeft vooral informatie over het gedrag en voorkeuren van mensen. Op sommige telefoontjes werden restanten gevonden van zonnebrandcrème en anti-insecticiden die de gebruikers al maanden niet meer hadden gebruikt. In sommige gevallen kun je dus maanden terug in de tijd kijken.

Gepersonaliseerde gezondheidszorg

Ook in de gezondheidszorg lonken toepassingen. Tot nu toe krijgen mensen met dezelfde symptomen dezelfde medicijnen, maar mensen reageren niet allemaal hetzelfde op die medicijnen, dus ze zijn niet voor iedereen even geschikt. Door nu de moleculen op de huid van patiënten in kaart te brengen met een spectrometer, kun je meten hoe goed een medicijn door hun lichaam wordt opgenomen. Met die kennis zou je medicatie op de persoon kunnen toesnijden.

Daarnaast zou je ook kunnen onderzoeken aan welke milieuvervuiling mensen blootstaan, of aan welke gevaarlijke stoffen ze op hun werkplaats blootstaan.

Dinsdag en woensdag rond 11.35 uur in De Ochtend

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

Correctie melden