Gematste leerlingen in coronatijd worstelen in studietijd meer: 'Lagere lat betekent niet harder werken'
- Nieuws
- Gematste leerlingen in coronatijd worstelen in studietijd meer: 'Lagere lat betekent niet harder werken'
Middelbare scholieren die tijdens de coronacrisis gebruik hebben gemaakt van de soepelere regels rondom de eindexamens, komen in hun latere studieloopbaan meer in de problemen dan andere studenten. Dat komt naar voren uit een evaluatie van het ministerie van Onderwijs. "Met hoge verwachtingen is niets mis, maar ze moeten voelen dat falen veilig is", zegt Anika Bexkens, hoogleraar ontwikkelings- en onderwijspsychologie, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Leerlingen kregen in de coronatijd bijvoorbeeld een extra herkansing en mochten het cijfer van één examenvak niet mee laten tellen. "De coronacrisis was een periode van veel stress, dus het is logisch dat je jongeren dan ondersteunt", aldus Bexkens. Alleen ziet de hoogleraar nog steeds dat jongeren veel prestatiedruk ervaren en nadelen daarvan ondervinden in hun mentale gezondheid. "We moeten vertrouwen uitspreken dat het kind doet wat het kan en kan leren van falen."
'Toets is eindpunt geworden'
Thijmen Widlak, voorzitter van het LAKS, ziet ook dat het "mentaal welzijn van jongeren heel erg onder druk ligt". "Gemiddeld hebben leerlingen 102 toetsen per jaar, dus drie toetsen per lesweek." En bij die toets ziet Widlak dat het misgaat. "De toets is een doel en een eindpunt geworden, het kind achter de toets wordt vergeten. De toetscultuur moet juist gaan draaien om wat het cijfer uitwijst, niet om het cijfer zelf."
Lat lager?
Mirjam van der Meer, docent Nederlands op het mbo, vindt het lager leggen van de lat voor leerlingen geen goed idee. "Dat is in het begin leuk, want het maakt de stapjes kleiner, maar je moet er wel steeds wat meer bij doen. Anders denken leerlingen dat ze er wel zijn." Van der Meer zag dit gebeuren bij leerlingen op haar school. "Ze dachten dat ze wel een niveau hoger konden, maar op het hbo wordt iets heel anders verwacht."
Ook Romain Bardoul, docent Grieks en Latijn op een middelbare school, vindt het een "slecht idee" om de lat lager te leggen voor leerlingen. "We zien dat de eindexamens steeds makkelijker zijn geworden ten opzichte van twintig jaar geleden." Het frustreert Bardoul dat er niet veel met wetenschappelijk onderzoek naar prestatiedruk onder leerlingen wordt gedaan in onderwijsvernieuwingen. "We weten dat de lat lager leggen niet betekent dat ze harder gaan werken."
'Toe aan ander onderwijssysteem'
Daarentegen denkt Marc Dullaert, voorzitter van KidsRights Foundation, dat de lat voor leerlingen juist te hoog ligt. "Heel veel jongeren vallen uit." En dat heeft volgens Dullaert te maken met het huidige onderwijssysteem. "Daar werken we al mee sinds de jaren 50, terwijl iedereen anders leert en veel kinderen niet mee kunnen in dit systeem. We zijn toe aan een onderwijsvernieuwing waarbij er veel meer onderwijs op maat moet zijn en de nadruk moet liggen op de kwaliteit van onderwijs."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!
Gerelateerd





