Opinie & Commentaar

‘Goed dat de discussie over de Efteling wordt gevoerd’

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Goed dat de discussie over de Efteling wordt gevoerd’

“Er is een groeiende groep mensen die met een zaklamp door onze samenleving gaat en kijkt wat gebeurt hier nou eigenlijk?” En dat vindt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl op zichzelf hartstikke goed. Dat zei hij vandaag in het Mediaforum op Radio 1.

De manier waarop de discussie gevoerd wordt vindt Hoekman aan beide kanten niet bepaald constructief, “maar ik vind het goed dat er een groep mensen vocaal wordt en zich afvraagt of bepaalde dingen wel deugen.”

Volgens de actiegroep Stop Oppressive Stereotypes zijn sommige attracties in de Efteling kwetsend en racistisch. De kritiek is vooral op de attractie Monsieur Cannibale. Daar zie je een zwarte kannibaal, midden in een carrousel met 'kookpotten’.

Frits Spits sprak vanochtend Bart van Loo over de betekenis van Monsieur Cannibale



De discussie over deze attractie wordt al langer gevoerd. Zo schreef in 2014 een journalist van The Wall Street Journal dat het 'kannibalenthema een stap terug in de tijd' was. Ook dit jaar is er al vaker over gesproken. In januari schreef journalist Jan Hoek op de website van Vice een vurig betoog en in april noemde Pieter van Os in NRC Next de attractie "een racistisch archetype ver voorbij Hergés Kuifje in Afrika".

Pegida

Willem Feenstra, journalist bij de Volkskrant denkt dat de discussie vaak zo extreem wordt gevoerd, omdat de discussie niet zo snel los komt al deze niet in extreme mate wordt gevoerd. Dat ziet Feenstra ook goed bij een organisatie als Pegida. Vorige maand liep hij een aantal dagen mee met de Nederlandse Pegida-leider Edwin Wagensveld en die zoekt natuurlijk ook vaak de extremen op.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Zo is Wagensveld vandaag te zien op de voorpagina van de Telegraaf in een camouflage-outfit in de Bulgaarse bossen op zoek naar illegale asielzoekers. Feenstra kreeg die foto vorige week ook toegestuurd van een Duitse journalist, maar besloot hier geen verhaal over te schrijven. “Dit soort acties, die reacties uitlokken en mensen boos maken, doen ze constant om de discussie op gang te houden, dat is een strategie.”
Ster advertentie
Ster advertentie