appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Focus met schrijver en archeoloog Alexander van de Bunt
STER Advertentie

Heb je de kastelen gemist tijdens de Tour de France?

ANP
dinsdag 5 juli 2016 | KRO-NCRV | Martijn Vervest

Dit jaar worden er in de Tour de France verschillende nieuwe technieken gebruikt om de race vast te leggen. Op deze manier probeert de organisatie het evenement aantrekkelijker te maken voor de thuiszittende televisiekijker.

Kijk hier het gesprek over de Tour terug

Wielrennen leent zich echter niet voor nieuwe technologieën om evenementen beter in beeld te brengen, zeggen mediadeskundige en regisseur Bert van der Veer en hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad Sjirk Kuijper dinsdagochtend in het Mediaforum. 

On-boardcamera

De belangrijkste nieuwe ontwikkeling is de ‘on-boardcamera’. “Ze hebben nu piepkleine cameraatjes op de racefiets, waardoor je midden in het peloton zit. Maar of dat nou de grote toegevoegde waarde is betwijfel ik”, zegt Van der Veer. “De fietsen moeten zo min mogelijk wegen. Een beetje coureur weigert alles wat aan zijn fiets gehangen wordt, lijkt me”, vult Kuijper aan.

Dat een saaie etappe, zoals die van maandag, interessanter wordt door de nieuwe registratiemogelijkheden betwijfelen de beide gasten. “Ik denk dat je het bij de tour vooral moet zoeken in de human-intrest verhalen rondom de renners”, zegt Van der Veer. “Achtergrondinformatie bij een renner die ontsnapt aan het peloton of een interview met de vriendin van een kanshebber op de dagzege bijvoorbeeld.”

Vak apart

“Het regisseren van sport is een vak apart. Iedere sport is anders, dat maakt het zo lastig”, zegt Van der Veer. Naast kennis van de sport zelf, moet de regisseur ook uit de voeten kunnen met de nieuwe technieken. In de tweede etappe werd de ‘meerwaarde’ van een on-boardcamera tentoongespreid. De kijker zat midden in het peloton tijdens de val van Alberto Contador. Of dit soort extra actieshots zorgt voor een positievere kijkbeleving is de grote vraag; dat is aan de kijker.

Luister hier het hele Mediaforum terug

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1