appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Gaat Timmermans' klimaatbeleid de EU splijten?

EPA
dinsdag 10 december 2019 | AVROTROS | Remko Theulings Twitter

Terwijl de stikstofcrisis op het Binnenhof politieke hoogspanning veroorzaakt, presenteert eurocommissaris Frans Timmermans deze week in Brussel zijn Europese Klimaatplannen. De stikstofproblemen leiden in ons land tot tweespalt. De vraag is wat de nieuwe klimaatplannen binnen de EU los gaan maken. Die kunnen de Unie namelijk evengoed diep verdelen.

De bijbehorende wetgeving komt pas begin volgend jaar, maar als de gelekte plannen kloppen, staat ons met de 'Green Deal' (dat is de titel van Timmermans' klimaatpakket) heel wat te wachten. De uitstoot van de luchtvaartsector wordt aangepakt. Vervoer over de weg moet grotendeels naar spoor en water. Er komt een hoop Europees bos bij. En in de gehele Europese Unie gaan we rekeningrijden.

'Niet realistisch'

Ja, rekeningrijden, in de gehele EU! In Nederland palaveren we er al ruim twee decennia over (wel, niet, wel, toch maar niet, misschien toch), en nu lijkt het plots op de Europese agenda te staan.

Het idee staat nog nauwelijks in de grondverf, maar wordt door critici op het Binnenhof nu al weggezet als 'niet-realistisch' en 'een verspilling van tijd en moeite'. Vanwege de wirwar aan belastingsystemen binnen de EU zou dit niet van de grond kunnen komen, zo menen ze.

Gekke Henkie van de wereld

Ook het aanpakken van de industrie en de tot dusver schijnbaar onaantastbare luchtvaartsector wordt ter rechterzijde met scepsis bekeken. Terwijl de klimaatproblemen door links worden gezien als 'het grootste marktfalen ooit', maakt die flank zich zorgen om onze 'globale concurrentiepositie'. Voor je het weet, verhuist de industrie naar India en China. Voor hen was Nederland klimaat-technisch al het 'netste jongetje van de klas'. Nu waarschuwen ze, dat Europa niet de 'gekke Henkie van de wereld' moet worden.

Trekkers naar Brussel

En dan hebben we het nog niet over de agrarische sector gehad. De branche die Brussel al jaren kent als trouwe sponsor. Ook daar gaat Timmermans het roer omgooien, onder de werktitel 'Van Boer tot Bord'.

Terwijl Rutte zijn stikstofplannen voor de boeren voor zich uit schuift, valt ook het klimaatplan van Timmermans voor deze sector pas later te verwachten. Een spannende klus, want voor je het weet leggen trekkers natuurlijk ook Brussel lam.

Achterhoedegevecht

De naam 'Green Deal' is een verwijzing naar de 'New Deal' van Franklin D. Roosevelt. Het plan uit 1933, dat de Verenigde Staten vlot moest trekken, na de Grote Depressie. Timmermans is overtuigd: "Greta Thunberg en al die andere kinderen hebben de politiek veranderd". Aan ambitie geen gebrek dus. Kan geen kwaad, want zelfs in deze tijden, waarin ontkenning van het klimaatprobleem toch echt een bezigheid voor de achterhoede is, zijn er nog steeds EU-staten waar de fossiele industrie niet wordt beperkt, maar gesubsidieerd.

Krachttoer

Het gaat voor Timmermans een krachttoer worden. Een overdosis ambitie kan leiden tot gebrek aan draagvlak, en uiteindelijk tot Europese tweespalt. En dan heeft de EU er, na het immigratiebeleid, opeens nog een splijtzwam bij.

Over Remko Theulings

Remko Theulings is politiek verslaggever en commentator voor EenVandaag. In die hoedanigheid volgt hij de ontwikkelingen op het Binnenhof op de voet.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1