appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Ophef is een invuloefeningetje geworden voor luie journalisten en het begint vermoeiend te worden'

Kinderen voor Kinderen
woensdag 28 augustus 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

In De Nieuws BV stelt Pieter Derks voor om de definitie van 'ophef' een keer goed en helder vast te leggen. Tevergeefs zocht hij reacties van mensen die het Kinderen voor Kinderen-liedje van Jochem Myjer over patat en pizza zo schandalig en gevaarlijk vonden. "Er is dus vooral ophef over de ophef, die geen ophef is, omdat de ophef vooral ophef is geworden door het bericht over de ophef."

Druktemaker Pieter Derks - Ophef over ophef

"Misschien moeten we nieuwsmedia überhaupt verbieden het woord 'ophef' nog langer te gebruiken", zegt Derks. "Ten eerste is het meestal geen ophef. Bij ophef verwacht ik dat er schermutselingen plaatsvinden, op schoolpleinen of bij de snackbar of de groenteboer. Maar als juf Hetty en meester Henk er op Facebook iets van vinden is het je heilige taak als journalist om je schouders op te halen en terug aan het werk te gaan."

Ten tweede is volgens de druktemaker 'ophef' geen nieuws. "Zelfs al zijn er heel veel mensen boos over iets, de nieuwswaarde ervan is nul komma nul. Er zijn altijd mensen boos over iets. Het is pas nieuws als iedereen het met elkaar eens is."

Entertainmentafdeling van het AD

"Ik weet dat ophef een invuloefeningetje is geworden voor luie journalisten, maar het begint vermoeiend te worden. Hoe er bij elk onderwerp maar weer geprobeerd wordt twee tegengestelde kampen te vinden, omdat dat nou eenmaal een heleboel kliks oplevert. Maar, als je écht spannende verhalen wil tikken had je misschien niet bij de entertainmentafdeling van het AD moeten gaan werken."

Druktemaker Pieter Derks - Ophef over ophef

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1