appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Blauwe tong gescoord? Vertel het de hele wereld!

Pixabay
woensdag 22 mei 2019 | AVROTROS | Mischa Blok Twitter

Als klein meisje zag ik de Amerikaanse tv-serie Fame en opeens werd alles me duidelijk. Zo'n helder moment dat je slechts een paar keer in je leven meemaakt. Ik wilde dansen én ik wilde verkering met personage Danny. 

Die eerste droom kwam al snel uit. Ik deed auditie voor de vooropleiding van de dansacademie en ik werd toegelaten. Die tweede droom was iets lastiger te realiseren, want hij was in New York, ik was in Hendrik-Ido-Ambacht. Het dichtstbij Danny kwam ik op een dag in de supermarkt bij ons op de hoek. Toen ik op een dag boodschappen deed met mijn moeder, keek ik opeens recht in de ogen van Danny. 

Gratis!

Op een pak pannenkoekenmix prijkte zijn foto, met de tekst: 'Nu! Gratis Fame-button in iedere verpakking!' Daaronder de dreigende tekst: 'Zolang de voorraad strekt'. Ik toverde mijn zieligste blik tevoorschijn en mocht vervolgens vijf pakken in het winkelwagentje laden. Eenmaal thuisgekomen, ritste ik opgewonden alle pakken open. Vijf buttons van Leroy. 

Beleving en buzz

De geijkte termen 'Drie halen, twee betalen, zolang de voorraad strekt' bestaan nog steeds, maar daarnaast zie je steeds vaker marketingstrategieën die uitblinken in creativiteit. Dus niet meer simpelweg hard roepen dat je de beste bent, maar zorg voor een beleving, creëer buzz die ervoor zorgt dat consumenten uit zichzelf op een positieve manier gaan praten/twitteren/instagrammen over jouw product. Bedrijven laten consumenten voor hun product reclame maken, zonder dat ze daar zelf voor hoeven te betalen. 'Unbranded branded content' heet dat in marketingtermen. 

Blauwe tong

Mooiste voorbeeld op dit moment vind ik de zogenaamde 'roulette maischips'. In iedere zak zitten een paar gruwelijk pittige chips. Als je één van die superpittige chips hebt gegeten, kleurt je tong blauw. Wat doe je als je zo'n blauwe tong hebt? Dan doe je hetzelfde als wat je doet wanneer je peuter struikelt, je kat een boer laat of je beste vriendin drie tequila naar binnen gooit: je plaatst het op social media. #blauwetong

Spannend

Deze marketingstrategie zou je op zoveel producten kunnen loslaten. Zorg ervoor dat één pak melk in ieder schap tien dagen overdatum is. Ben zo benieuwd bij wie dat pak melk uiteindelijk terechtkomt #lekkerzuur. Verstop in ieder pak hagelslag een kiezelsteen #kapottekies. Vul één op de 500 shampooflessen met olie in plaats van shampoo #vetteshit. Op die manier wordt het dagelijks leven een vat vol belevenissen. Dus wees op je hoede. Consumeren is nog nooit zo spannend geweest!

Radar: consumentenradio op NPO Radio 1

Mischa Blok presenteert Radar Radio: elke zaterdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 op deze zender. Lees alle artikelen uit Radar Radio in de rubriek Consument. Om een appje naar de studio te sturen heb je de NPO Radio 1-app nodig. Nog niet op je telefoon? Download hem hier voor Apple iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1