AVROTROS

Op weg naar AI zonder enorm energiegebruik

foto: het breinfoto: het brein
  2. Op weg naar AI zonder enorm energiegebruik

Het is een experiment voor dr Kelder, een doorwrocht gesprek voeren over quantummechanica. Maar een experiment dat hij graag aangaat. Aan tafel zit professor Bert Kappen, die begin deze maand een artikel publiceerde in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature Nanotechnology. "Uiteindelijk kan kunstmatige intelligentie hierdoor veel efficiënter worden qua energiegebruik", zegt de professor in dr Kelder en Co.

Computers die nu gebruik maken van zogenaamd Deep Learning, dus computers die zelflerend zijn, slurpen nu energie. Professor Bert Kappen heeft daar mogelijk iets op gevonden. "Het is nog heel klein maar uiteindelijk zou dit kunnen leiden tot een enorme efficiëntieslag op het gebied van kunstmatige intelligentie", zegt hij.

Bert Kappen is hoogleraar neurale netwerken en machine intelligentie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en hij publiceerde samen met zijn collega Alexander Khajethoorians hun artikel over hun onderzoek naar een intelligent materiaal. Aan de professor de schone taak om de alfaman Jort Kelder bij te praten over deze fundamentele beta-wetenschap.

De publicatie gaat over een piepkleine structuur bestaande uit een paar atomen. Het is een neuraal netwerk, een structuur dat eigenlijk net zo functioneert als onze hersenen. Het bijzondere aan deze structuur is dat het zelflerend is door te veranderen.

Lees hier meer over het onderzoek.

Bert Kappen

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.