Wetenschap & Techniek

Wereldwijd steeds meer kinderen naar school, maar wat levert het op?
NTR

foto: pxherefoto: pxhere
  1. Nieuwschevron right
  2. Wereldwijd steeds meer kinderen naar school, maar wat levert het op?

Wereldwijd gaan steeds meer kinderen naar school, blijkt uit een nieuwe studie. Maar in de gemiddelde leerprestaties van kinderen zie je dat nauwelijks terug, blijkt uit datzelfde onderzoek.

Die conclusie is gebaseerd op gegevens uit 164 landen, waar in totaal 98% van de wereldbevolking woont. Ze keken daarbij naar de groei van het percentage kinderen dat naar school ging tussen 2000 en 2017, en naar hoe goed die kinderen scoorden op leertests.

In de meeste westerse landen zijn zowel het percentage schoolgaande kinderen als de leerprestaties onverminderd hoog, maar in andere delen van de wereld zie je een ander beeld. In het Midden-Oosten bijvoorbeeld ging in 2000 nog 95% van alle kinderen naar school, en in 2010 al 99%. Maar het leerniveau bleef in die periode hangen op de 380 (waarbij 300 laag is, en 625 hoog), schrijven de onderzoekers in Nature.

Wel naar school, toch niets leren?

'Schooling is not learning', is dan ook een van de tussenkopjes in de studie, oftewel: naar school gaan is niet per definitie hetzelfde als iets leren. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt. Het zou kunnen dat in het Midden-Oosten de kinderen met de meeste aanleg al naar school gingen, en dat er de afgelopen jaren vooral kinderen bijkwamen die minder aanleg hebben voor leren. Maar cijfers uit andere landen lijken die verklaring weer tegen te spreken.

Menselijk kapitaal

De cijfers over de schoolkinderen zijn deels afkomstig van de Wereldbank. Die gebruikt de cijfers om vast te stellen hoe groot het menselijk kapitaal in een land is, met als achterliggend idee: hoe meer kinderen naar school gaan, hoe meer kennis ze opdoen, hoe groter het menselijk kapitaal. Van menselijk kapitaal - de waarde van de kennis en vaardigheden van mensen voor een land of organisatie - wordt aangenomen dat het voor 20 tot 50% bepaalt hoe goed een land zich economisch kan ontwikkelen.

Deze nieuwe studie plaats vraagtekens bij dat achterliggende idee. Want blijkbaar bepaalt het percentage schoolkinderen niet per se hoeveel kennis ze hebben. Als de huidige trends doorzetten, zal in 2030 bijna 100% van alle kinderen naar school gaan. De vraag is welke conclusies je daaruit kunt trekken, als hun leerniveau blijft stagneren.

In Nederland was het onderwijs in het verleden ook niet voor iedereen toegankelijk. Hoe werd studeren toegankelijker? NPO Kennis legt het uit.

Gerelateerd:

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Ster advertentie
Ster advertentie