NOSNTR

Nieuwe kever vernoemd naar André Kuipers

foto: NTRfoto: NTR
  2. Nieuwe kever vernoemd naar André Kuipers

André Kuipers is sinds vandaag de trotse naamgever aan een nieuwe keversoort die is ontdekt tijdens een expeditie in Borneo. De volledige naam van de kever luidt 'Grouvellinus andrekuipersi'.

Uit handen van biologiestudent Auke-Florian Hiemstra ontving Kuipers de wetenschappelijke publicatie in ‘Zookeys’ waarin de kever met zijn nieuwe naam beschreven staat. Nieuws en Co was bij de uitreiking:

André Kuipers heeft voortaan een eigen keversoort

De nieuwe keversoort werd gevonden tijdens een wetenschappelijke expeditie in Borneo, georganiseerd door Taxon Expeditions. Bij deze expedities kan iedereen meezoeken naar nog niet eerder beschreven soorten. Wetenschapsjournalist Corlijn de Groot was een van de vinders en schreef een wedstrijd uit: verzin een originele naam voor de nieuw ontdekte kever.

Vanuit de ruimte zie je de kwetsbaarheid

De winnende naam werd bedacht door biologiestudent Auke-Florian Hiemstra. Hij stelde voor de kever te vernoemen naar André Kuipers. Hiemstra: "Kuipers zag als astronaut de aarde vanuit de ruimte en beleefde het overview effect: hij zag plotseling hoe kwetsbaar de aarde is en realiseerde zich dat we voorzichtig met onze planeet om moeten gaan. Om de wereld goed te beschermen moeten we die in eerste instantie kennen."

"Het eerste wat een onderzoeker doet als hij of zijn een nieuwe soort vindt", gaat Hiemstra door, "is deze een naam geven. Die soort kan alleen voortbestaan als de plek waar hij voorkomt blijft bestaan. Wat begint bij een nieuw ontdekte kever, eindigt bij een groot beschermd Borneo. Om het in astronaut-termen te zeggen: one small step for a man, one giant leap for mankind".

Corlijn de Groot schreef een scrollstory over de expeditie. Op NPO Focus lees je over het belang van diversiteit.

Iedere dinsdag- op woensdagnacht van 02.00 tot 06.00 uur in Focus