Roemer over de basisschoolstaking: ‘Die leraren worden echt knettergek’
- Nieuws
- Roemer over de basisschoolstaking: ‘Die leraren worden echt knettergek’
[KRO-NCRV] In het kader van de onderwijs themaweek Bij de les kwam SP-fractieleider Emile Roemer in De Ochtend over de huidige staat van het onderwijs praten, maar hij kon direct reageren op het nieuws van de lerarenstaking die op 5 oktober gaat plaatsvinden: "Ik snap de leraren heel goed".
'We gaan de strijd echt aan'
De politicus sympathiseert: “Ik hoop dat niet alleen de leraren gehoor geven maar dat ook ouders zich solidair verklaren. Het gaat om het onderwijs van hún kinderen, en het basisonderwijs is jarenlang achtergebleven. De werkdruk is alleen maar groter geworden: er komen steeds meer zorgkinderen en de klassen worden steeds groter. De leraren zeggen terecht: er is nu een streep getrokken en we gaan de strijd echt aan.”
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Roemer kan over de werkdruk meepraten, hij is zelf zestien jaar leraar geweest. Hij deelt ook de mening van andere ex-leraar Gerdi Verbeet, die gisteren in De Ochtend beweerde dat leraren zich professioneler moeten kleden en gedragen om gezag uit te stralen. “Je moet zeker een professional zijn”, reageert Roemer. “Hoe graag je ook tussen de leerlingen wil om vertrouwen te wekken, je moet als leraar wel boven de club staan. Kinderen moeten met respect omgaan met degene die voor de klas staat.”
Kinderen op de schouders
Maar het verschil zit volgens de politicus in autoritair zijn en een autoriteit zijn. Een leraar die als een autoriteit wil overkomen zal niet gauw zo speels met leerlingen omgaan als Roemer deed: hij tilde jarige kinderen op zijn schouders en liep met ze door de klas. “Het moet allebei kunnen. Ik kom nog steeds oud-leerlingen tegen die zeggen dat ze het leukst vonden dat ze bij me op de schouders mochten. Maar ze wisten dondersgoed tot hoe ver ze konden gaan en waar de grens lag.”
“Als je respect moet afdwingen met schreeuwen en blèren en dreigen, dan wordt het niks.” Hij corrigeerde de leerlingen door op ze af te lopen en ze aan te spreken: “Dan dwing je het automatisch af”.
Bekijk het hele gesprek hier terug:
Video niet beschikbaar
Knettergekke leraren
Maar dat soort direct contact is een stuk moeilijker in een klas met meer dan dertig kinderen. Daarom vindt Roemer overvolle klassen een van de belangrijkste verbeterpunten. De SP heeft samen met D66 een initiatiefwet gemaakt voor kleinere klassen; op de korte termijn willen ze een maximum van 29 leerlingen per klas en binnen zes jaar willen ze daar 23 van maken. Maar de vraag is of er genoeg mankracht is om dat te realiseren.
“Leraren krijgen het bijna niet meer voor elkaar om ieder kind de aandacht te geven die het verdient, want er zitten ook veel zorgvragen aan vast”, zegt Roemer. “Wat je steeds te horen krijgt is dat leraren dan maar moeten studeren en bijscholen om met die kinderen om te gaan. Die leraren worden echt knettergek. Het is een cliché maar het is echt waar: uiteindelijk moet het kind centraal staan. Ik hoop dat de initiatiefwet binnen het nieuwe kabinet omarmd wordt."
Zie ook deze artikelen uit onze onderwijs-themaweek Bij de les:
- Ben Feringa: 'Er moet een deltaplan komen voor het Nederlands onderwijs'
- Gerdi Verbeet: 'leraar moet zich netter kleden en niet tutoyeren'
Maak ook je punt! Help mee het Onderwijs Witboek samen te stellen
Onder het motto ‘NPO Radio 1 bij de les’ stelt de publieke radiozender van 3 tot en met 8 september luisteraars de vraag: hoe kan het onderwijs in Nederland nog beter? Een groep docenten, dekundigen en leelringen maken een selectie van de beste plannen en die worden in een Witboek vastgelegd. Einde van de week terug te zien op facebook en twitter.