Roda JC zet zich in tégen online gokken: 'Wij willen voor onze fans zorgen'
- Nieuws
- Roda JC zet zich in tégen online gokken: 'Wij willen voor onze fans zorgen'
Roda JC start een campagne samen met de Kansspelautoriteit. Daarmee willen ze jongeren bewuster maken van hun gokgedrag. De voetbalclub uit Kerkrade heeft als enige profclub in Nederland nooit een samenwerking met een goksponsor gehad. "We willen een positieve impact maken op de mensen uit onze regio", zegt de algemeen directeur Jorens Peters in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Kerkrade en de omliggende gemeenten kampen al langer met problemen. "We zijn op dit moment de minst gezonde regio van Nederland. Uiteraard heeft dat ook te maken met financiële gezondheid. Dus dat is een hot item", vertelt directeur van Roda JC Jordens Peters. De voetbalclub zoekt daarom actief de samenwerking met lokale organisaties om iets goeds terug te doen voor de regio. Een deal met een gokbedrijf past daar volgens de club absoluut niet bij.
Andere clubs
"Wij willen onze exposure en ons bereik niet laten misbruiken", legt Peters uit. Met dergelijke reclames spoor je mensen aan om hun geld uit te geven aan gokken. "Dat gaat ten koste van contributie voor kinderen, gezond eten, dat soort zaken", zegt hij. In het kader van een positieve bijdrage aan de regio leveren, past dat daar dus niet bij. "Wij halen ons eigen beleid onderuit met een andere beslissing", vindt de directeur. "Wij willen juist voor onze fans zorgen."
Toch zijn er nog steeds club die wel reclame maken voor online gokbedrijven. afgelopen seizoen liepen negen teams rond met een shirt waarop ze zulke bedrijven prijkten. En ook niet per se een rare keuze: er gaat veel geld gemoeid met zo'n samenwerking. Vaak meer dan dat andere sponsoren geven. Maar volgens directeur Peters staat de lange-termijn-visie bovenaan. "Wij willen duurzaam goed presteren", zegt hij. Wel benadrukt hij geen kruistocht te willen voeren tegen andere clubs. Het is ieders eigen keuze, maar voor Roda JC botst zo'n samenwerking met hun maatschappelijke ambities. "Dat is de drijfveer geweest."
Tel uit je verlies
Die maatschappelijke missie zet Roda JC nu kracht bij met de campagne Tel uit je verlies in samenwerking met de Kansspelautoriteit. Die doet onderzoek naar het gokgedrag onder jongeren. Bernadette van Buchem is vicevoorzitter van de Kansspelautoriteit en vertelt waarom de campagne broodnodig is: "Jongeren zien sportweddenschappen vaak niet als gokken", vertelt ze. Peters herkent dat. "Er is een soort gedachte van: een sportwedstrijd is saai maar als je er geld op inzet wordt het een stuk spannender."
De directeur wil bewustwording onder jongeren. "Ze moeten de juiste informatie hebben." Dan is een weddenschap op z'n tijd helemaal niet zo'n probleem. Hij vindt dan ook niet dat het helemaal verboden zou moeten worden. Roda JC is immers een liberale partij, stelt hij. Maar er is een kanttekening: nu gokken 24 uur per dag via je je telefoon kan, is het heel snel genormaliseerd. Dat moet volgens hem worden aangepakt.
Ook de overheid is zich inmiddels bewust van het probleem. Het vooruitstrevende beleid van Roda JC is inmiddels algemeen beleid geworden. Sinds juli van dit jaar is het namelijk verboden voor sportclubs om reclame te maken voor online sportbedrijven. "Maar het is nog te vroeg om de effecten aan te tonen", zegt Van Buchem daarover.
Gerelateerd




