Rapport 'Klem tussen balie en beleid' is spiegel voor Kamerleden
- Nieuws
- Rapport 'Klem tussen balie en beleid' is spiegel voor Kamerleden
Hoe kan het dat zoveel burgers de dupe zijn van een falende overheid, zoals bij de Toeslagenaffaire? De Tweede Kamer deed er onderzoek naar en de conclusies zijn gepresenteerd in het rapport 'Klem tussen balie en beleid'. Voorzitter van de onderzoekscommissie, VVD-Kamerlid André Bosman, noemt het rapport in De Nieuws BV "een spiegel richting met name Kamerleden."
Video niet beschikbaar
Vandaag is het rapport 'Klem tussen balie en beleid' gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Aan het rapport is een jaar gewerkt, er zijn 40 mensen verhoord, er is gekeken naar de uitkeringsinstantie UWV, de Belastingdienst en het CBR en dat resulteerde in een dikke pil met schokkende conclusies. Het rapport beschrijft onder andere dat de Kamer in toenemende mate onvoldoende informatie krijgt.
Lege zaal
Bovendien staat in het rapport dat de Tweede Kamer haar controlerende taak 'niet adequaat invult'. Ook wordt gezegd dat: ''Aan de verwaarlozing van de uitvoering ligt een gebrek aan interesse bij Kamer en Kabinet ten grondslag. Echte interesse is er alleen als er iets mis gaat.'' Dat komt volgens VVD-Kamerlid Bosman doordat we leven in een mediacratie. Dat wil zeggen dat politici daar willen zijn waar de pers ook is.
"Je moet in beeld zijn", zegt Bosman. Af en toe resulteert dat in een nagenoeg lege plenaire zaal waar toch juist door Kamerleden de vragen moeten worden gesteld. "Als er een technische briefing is of de nationale ombudsman komt voorbij met een rapport, dan is het niet heel druk in de zaal, daar is namelijk ook geen pers bij", aldus Bosman. "Dat zijn afwegingen die Kamerleden maken."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Media en politici
Daarom noemt Bosman het rapport 'een spiegel richting met name Kamerleden'. "We hebben in dit rapport serieus gekeken naar de rol van de Kamer. Er staan redelijk stevige conclusies in richting de Kamer. De verantwoordelijkheid die zij hebben, maar niet nemen. De slechte geïnteresseerdheid in uitvoeringsorganisaties, de interesse ontstaat pas, op het moment dat er paniek is, of dat er media-aandacht is, terwijl het van belang is dat je vroegtijdig gesprekken aangaat en je verdiept in een uitvoeringsorganisatie."
Media en politici lijken verantwoordelijk te zijn voor situaties als rondom de Toeslagenaffaire. "Absoluut", reageert Bosman. Oftewel: ambtenaren zouden geen verantwoordelijkheid dragen. Maar, volgens Bosman zit daar wel een nuance in.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kamerleden moeten zich afvragen of zij genoeg kritische vragen hebben gesteld. "Wij zijn in de Kamer heel stevig geweest tijdens de Bulgarenfraude, over het aanpakken van fraude. Dat was 'onmogelijk', dat soort teksten werden gebruikt. Deze teksten zijn een doorvertaling voor de uitvoeringsorganisaties." Dat betekent dat ambtenaren die voor dit soort organisaties werken aan de hand hiervan hun taken goed uitvoeren.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Eed van ambtenaren
In het onderzoeksrapport worden verschillende oplossingen aangedragen. Een oplossing zoomt in op de eed van ambtenaren. Zo staat in het rapport dat de eed expliciet moet vermelden dat 'het besef moet heersen dat medewerkers de samenleving dienen, niet de minister'. Oftewel, op dit moment zijn ambtenaren te weinig dienend aan de maatschappij als geheel en te veel aan het politieke belang van de minister en dat moet veranderen.
"Die uitvoerende organisaties staan echt wel in de richting van de samenleving, maar wat je ziet is dat bij het beleid er toch heel vaak beleidstechnisch naar gekeken wordt. En daar zou die blik naar de samenleving wat meer kunnen", aldus Bosman.