Trappen journalisten te vaak in #ophef?
- Nieuws
- Trappen journalisten te vaak in #ophef?
Veel ophef op sociale media wordt gecreëerd door een handjevol mensen, maar toch berichten journalisten erover alsof de hele wereld boos is. De berichtgeving over een foto waarop Victoria Beckham haar dochter een kusje op de mond geeft, is daarvan het bewijs, vinden Bert Huisjes en Renate Verhoofstadt in het Mediaforum op NPO Radio 1.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Veel nieuwssites, waaronder gezaghebbende media als RTL Nieuws of The Guardian besteedden aandacht aan de veronderstelde ophef die was ontstaan door de foto. De Volkskrant deed wat onderzoek en ontdekte dat er eigenlijk helemaal geen ophef was: slechts een aantal reacties was negatief (‘incest’, ‘lesbisch’), terwijl het overgrote deel positief was.
VPRO-journalist Renate Verhoofstadt heeft zich er nogal aan geëgerd: "Het zijn een paar trollen, mensen die hun bestaansrecht eraan ontlenen om ophitsende berichten op Twitter of Instagram te zetten, en wij trappen er met z’n allen in."
De vermeende boosheid over de foto zorgde ook weer voor boosheid. Radio 2-dj Gerard Ekdom startte een Facebookpagina tegen vertrutting, die binnen de korste keren meer dan 20.000 likes scoorde.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Terechte actie, vindt Bert Huisjes, hoofdredacteur van WNL. Verhoofstadt vraagt zich wel af of de anti-vertruttingstrend niet vooral door de media worden gemaakt.
Heel Holland Bakt
Verhoofstadt is kritisch over hoe traditionele media met Twitter omgaan. Een handjevol tweets kunnen al als iets ongelofelijks worden gebracht, terwijl het meestal nergens over gaat. “Als ik met mijn partner Heel Holland Bakt zitten kijken, roep ik ook wat ik ervan vind”, vertelt Verhoofstadt, “zo moet je Twitter zien.”
Huisjes is het er wel mee eens, maar vindt het niet erg dat media het doen: “Het is toch ook gewoon leuk om het erover te hebben?” lacht de hoofdredacteur.