Opinie & Commentaar

'Strategische meesterzet, maar inhoudelijk oude wijn in nieuwe zakken'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Strategische meesterzet, maar inhoudelijk oude wijn in nieuwe zakken'

‘Dit is wat ik wil met Nederland.’ Dat staat boven een groot ingezonden stuk in het Algemeen Dagblad van Mark Rutte. Daarmee trapte hij vanmorgen zijn VVD-verkiezingscampagne af.

“Dat is strategisch een heel goede zet”, zegt oud-campagnestrateeg van het CDA, Jack de Vries, “Dat de VVD nadrukkelijk inzet op de premier, is op zich niets nieuws in Nederland. Lubbers deed het ook, Wim Kok en Balkende ook. Maar de VVD was altijd een partij die inzette op het beeldmerk van de partij. Nu hebben ze Mark Rutte, die is redelijk populair en wordt er handig gebruik gemaakt van de voordelen van de premier.”

'Oude wijn in nieuwe zakken'

Vanmorgen werd ook het volledige verkiezingsprogramma van de VVD bekend gemaakt. Wouter de Winther, chef van de parlementaire redactie van de Telegraaf vindt het “een beetje oude wijn in nieuwe zakken. Laten voelen dat het beter gaat in Nederland is niet heel erg inspirerend.”

Net als Jack de Vries concludeert hij dat de verschillen het VVD-verkiezingsprogramma met andere partijen zoals CDA en D66 minimaal zijn. “Veel platitudes over verspilling in de zorg, maar over de hypotheekrenteaftrek staat er geen letter in”, zegt De Winther.

Tweestrijd

Jack de Vries benadrukt dat de ‘tweestrijd’ bepalend wordt in de verkiezingscampagnes: “Wie staat er tegenover wie, wie worden dat?” Dat zou best kunnen zijn: Rutte tegenover Jesse Klaver van GroenLinks. “De vraag is dan: zijn er goede tegenspelers”, zegt De Vries, “ontstaat er ergens intern gedoe? Dat weet je nog nu nog niet. Het duurt nog een lange tijd tot aan de verkiezingen.”

Kijk hier de uitzending van Stand.nl terug

Ster advertentie
Ster advertentie