Opinie & Commentaar

We willen geld, geen bonnen!

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. We willen geld, geen bonnen!

[AVROTROS] Het gaat om het gebaar. Ja ammehoela. Het geven van een cadeau is een vriendschapsproef en een acteertest ineen en kent vooral verliezers.

Je krijgt een cadeau, je pakt het uit en je zegt dankjewel. Het klinkt zo simpel, maar ik vind het vrij ingewikkeld. Ik ben me teveel bewust van verwachtingspatronen en mijn gezicht doet niet altijd wat ik wil.

Extra levensvreugde

De gever heeft in zijn of haar schaarse vrije tijd rondgestruind in verschillende winkels, op zoek naar dat ene originele cadeau dat de waarde van onze vriendschap op de juiste manier weerspiegelt. Diegene heeft uiteindelijk dat ene object gevonden, ervan overtuigd dat dit mij extra levensvreugde zou geven, is bij de kassa enigszins geschrokken van de prijs, maar heeft toch de pinpas getrokken. Aan mij de taak om het cadeau vervolgens in ontvangst te nemen.

Ge-wel-dig

Dan begint de ellende. Terwijl de gever aandachtig mijn gezichtsuitdrukking bestudeert, wordt van mij verwacht dat ik op de juiste manier reageer. Een reactie die moet beginnen met verwachtingsvolle verbazing 'wat kan dit nou zijn?' en die na het verwijderen van het inpakpapier over moet gaan in pure verrassing 'nou dat had ik echt niet verwacht!' en eindigend in oprechte blijdschap: 'ge-wel-dig dit was precies wat ik wilde!' Tijdens de eerste en tweede fase doen mijn gezicht en intonatie meestal wel wat er verwacht wordt, maar in die slotfase, zo vlak voor de finish, ga ik vaak onderuit. Ik kan nu eenmaal heel slecht faken als ik iets stom, lelijk of volledig nutteloos vind.

Kadobon van het pompstation

Nog moeilijker is het om op een goede manier te reageren op cadeaubonnen. De fase van de verwachtingsvolle verbazing en de pure verrassing vallen al weg, want als je een envelopje krijgt, dan weet je al hoe laat het is. Het enige wat rest is proberen om met oprechte blijdschap naar de cadeaubon te kijken en 'ongelofelijk, hoe wist je dat dit mijn favoriete winkel is?' te zeggen en vervolgens benadrukken hoe handig het is, want 'dan kan ik zelf iets uitzoeken'. Ondertussen denk je: 'Kon je niets persoonlijkers bedenken? Ken je me echt zo slecht? Of bedacht je op de snelweg dat je nog geen cadeautje had en heb je dit uit het rek bij het pompstation gepakt?'

Gedupeerde consumenten

'We willen geld, geen bonnen!' Dat is een veelgehoorde uitspraak hier op de redactie van Radar Radio. Bedrijven willen nog wel eens hun misstappen afkopen met tegoedbonnen. Gedupeerde consumenten hebben recht op geld, niet op bonnen. Het laatste wat je na een slechte ervaring met een bedrijf wilt, is nogmaals een aankoop doen bij datzelfde bedrijf.

Geldigheidsduur

Bonnen hebben de sterke neiging om te verlopen voordat je ze hebt ingewisseld. We krijgen er regelmatig vragen over bij Radar. 'Ik heb een kadobon gekregen en nu, drie jaar later, merk ik dat hij is verlopen, dat moet toch niet kunnen?' Slecht nieuws: het bedrijf zelf mag bepalen wat die verlooptermijn is, maar de geldigheidsduur moet wel vermeld zijn op de bon. Een termijn korter dan een jaar is wettelijk niet toegestaan. Valentijnsdag komt eraan. Ik wil geen bonnen, ik wil geen geld. Ik wil pure liefde. Of melkchocola.

Radar: consumentenradio op NPO Radio 1

Mischa Blok presenteert Radar Radio: elke zaterdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 op deze zender. Lees alle artikelen uit Radar Radio in de rubriek Consument. Om een appje naar de studio te sturen heb je de NPO Radio 1-app nodig. Nog niet op je telefoon? Download hem hier voor Apple iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie