Buitenland
VPRO

De succesformule van k-pop

foto: Mischa Blok
  1. Nieuwschevron right
  2. De succesformule van k-pop

De muziekindustrie in Zuid-Korea wordt gedomineerd door Koreaanse popmuziek. "De muziek past mij als een jas, het is vrolijk en dansbaar, precies waar ik van houd", vertelt presentatrice Mischa Blok in de zomerserie Verre Geluiden van Bureau Buitenland.

Succesformule

Zuid-Koreanen zijn heel erg geregistreerd, ze geloven in maakbaarheid, legt Blok uit. In het land zijn een aantal grote bedrijven dag in dag uit bezig om boybands te ontwikkelen. "Het gaat allemaal om de perfecte combinatie jongens, elk bandlid vervult een bepaald type. De één wordt neergezet als de ideale schoonzoon en de ander wordt neergezet als badboy", vertelt de in Zuid-Korea geboren presentatrice.

K-pop artiesten worden vanaf zes jaar klaargestoomd voor de muziekindustrie op een speciale zang- en dansacademie. Blok: "De druk om te presteren is enorm hoog. Voor sommige k-pop sterren werd de druk zo hoog dat ze uiteindelijk zelfmoord hebben gepleegd."

K-pop als exportproduct

De Zuid-Koreaanse overheid heeft in de jaren '90 op grote schaal geïnvesteerd in de eigen muziek- en filmindustrie. "De producties zijn vervolgens met succes verkocht aan het buitenland. Dit wordt omschreven als de Koreaanse golf." De muziekact Big Bang zette k-pop internationaal op de kaart volgens Blok. Het nummer Bang Bang Bang is één van de bekendste nummer van de boyband.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een andere internationaal bekende band k-pop band is BTS, het nummer Dynamite is zelfs in het Engels ingezonden. "De band telt zeven jongens, ze hebben samengewerkt met met de westerse acts Coldplay en Nicki Minaj", vertelt Blok.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Karaokecultuur

De keerzijde van k-pop is dat het andere Koreaanse muziekgenre's verdringt, legt de NPO Radio 1-presentatrice uit. Trot is het muziekgenre van de oude generatie in Zuid-Korea, het verleden wordt daarin romantisch beschreven. "Toen de liefde bloeide is het favoriete nummer van mijn biologische moeder is dan ook een Trot nummer", vertelt Blok.

De melancholische muziek wordt in Zuid-Korea veel gezongen in karaoke-gelegenheden. "Zuid-Koreanen huren met werk vaak een karaoke kamertje. Als je indruk wil maken op je oudere baas dan moet je een Trot nummer zingen."

Bureau Buitenland: Verre Geluiden 2

Van Palestijnse feestmuziek en Joegoslavische folklore tot Marokkaanse hiphop en Italiaanse filmmuziek. Voor het tweede jaar op rij maakt Bureau Buitenland deze zomer een muzikale wereldreis.

Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/bureaubuitenland

En op de Verre Geluiden 2 afspeellijst op Spotify vind je alle muziek die deze zomer de revue passeert.

Verre Geluiden #16: De succesformule van k-pop

Ster advertentie
Ster advertentie