Opinie & Commentaar

'Televisie en politici dansen een dodelijke tango'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Televisie en politici dansen een dodelijke tango'

[KRO-NCRV] Politici verschijnen nog altijd dolgraag in de media en het komende verkiezingsjaar zullen ze zich doodvechten om op tv te komen. Dat zegt hoofdredacteur van Omroep Human Marc Josten in het Mediaforum op NPO Radio 1.

Tv-recensent Haro Kraak van de Volkskrant stelde vandaag dat programmaredacties steeds minder zin hebben in voorgekookte antwoorden van politici en dat politici bang zijn voor een uitglijder. "Een politicus zonder tv is als een groenteboer zonder assortiment. Je kunt niet anders", meent Moslimkrant-hoofdredacteur Brahim Bourzik. Hij verwacht een enorm spannende verkiezingsstrijd en houdt zijn hart vast over de toon van het debat.

‘Dodelijke tango’

Volgens Marc Josten zijn tv-journalisten en politici verwikkeld in een ‘dodelijke tango’. Hij denkt dat tv-makers te vaak op zoek zijn naar spanning en gekkigheid, terwijl als het om belangrijke zaken gaat gasten moeten worden gekozen die weten waar het over gaat en de goede politieke duiding kunnen geven.

Tegelijk ligt daar ook een verantwoordelijkheid voor de politieke partijen: zij moeten de juiste mensen naar voren schuiven en niet alleen maar de vlot babbelende ‘reclamezuilen’. Bourzik constateert wel een nieuwe trend: steeds meer politici verschijnen op televisie zonder stropdas. "Het is daardoor wat relaxter geworden. Van mij mag het dan ook wel gezellig zijn", zegt Bourzik.

Kijkcijfers

Goede politieke programma’s maken gaat over de vorming van de publieke opinie en over de kwaliteit van de democratie en de rechtsstaat, zegt Marc Josten. Dat zou als programmamaker én als politicus je hoogste doel moeten zijn, en niet de kijkcijfers. Je moet er niet blind voor zijn, aldus Josten, maar draai het niet om. De hoofdtaak van de journalisten is nu om belangrijke zaken in de maatschappij goed te doorgronden. Als politici zaken verkondigen die niet kloppen, dan moet je ze van repliek dienen. Dat gebeurt nu nog veel te weinig, vindt Josten.

Kijk hier naar het Mediaforum met Brahim Bourzik en Marc Josten, met ook aandacht voor de berichtgeving rond Turken in Nederland en het grote Buurtonderzoek van het AD.

Ster advertentie
Ster advertentie