Max scoort nog steeds…
- Nieuws
- Max scoort nog steeds…
Vijf van de 25 meest bekeken televisieprogramma’s van gisteren waren sportgerelateerd. Koploper was het oude en vertrouwde Studio Sport van de NOS. Het programma staat nog steeds als een huis en hoort bij de Nederlandse samenleving zoals het koningshuis, 5 december en het Journaal.
Nooit aankomen, nooit (veel) veranderen. Gisteren 2.8 miljoen. Voor de moeite.
De andere programma’s waren de normale Studio Sport (zonder voetbal dus, een soort warmlopertje voor de eredivisievoetbalwedstrijden) en het voetbalpraatprogramma Studio Voetbal op de redelijk late zondagavond. Voor beide programma’s: rond de miljoen.
Tevredenmakend, lijkt me. Twee goed bekeken programma’s verschenen op de Nederlandse treurbuis via commerciële kanalen.
Max Verstappen op Ziggo was goed voor 874.000 kijkers en Feyenoord-Ajax bij Fox Sport deed het voor 780.000 mensen.
Voor beide organisaties waren dat, me dunkt, mooie aantallen.
De twee evenementen hadden ook wel iets speciaals; de Klassieker in Nederland en de Formule 1-auto’s op dat vernuftig gebouwde, fraaie autocircuit in de tuin bij Lance Armstrong.
Ik maakte beide evenementen gedeeltelijk mee, de eerste via de radio, de ander met beeld. Gepland nog wel en passend in een razend drukke werkdag.
Langs de Lijn (luistercijfers onbekend, helaas) is gewoon een steengoed sportprogramma met gisteren lichte trekjes in de richting van overdrijving. Vrijwel de gehele F-A kwam bij de luisteraar binnen; er werd vanuit gegaan dat iedereen dat maar wilde. Weg was de spreekwoordelijke diversiteit, weg waren de bekende Langs de Lijn muziekjes.
Jammer.
De autosport was leuk tot precies tien uur in de avond. Toen viel Max Verstappen mopperend uit en reed Lewis Hamilton (door de verslaggever steevast bij de voornaam genoemd) al in vet gewonnen positie en was er geen lol meer aan: achter elkaar aanrijdende, snelle auto’s en je weet dat een Duitse auto op het laatst wint.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik direct doorschoof naar de New England Patriots en de Pittsburgh Steelers en daar heel veel plezier beleefde. Ja, dat was op Fox Sports. Met Amerikaans commentaar. Ik kreeg vanochtend de kijkcijfers van dat programmaonderdeel mee: 1000.
The Thousand Lucky Ones, ben ik geneigd te zeggen.
Terug naar Max (als het toch bon-ton is die chauffeurs bij hun voornaam te noemen). Hij is een klein fenomeen in de autosport en een geschenk voor de Nederlandse sport en betaalzender Ziggo.
Toch denk ik maar steeds dat het toch mogelijk moet zijn voor de Formule 1 op een cijfer van flink boven de miljoen uit te komen. Bij de winst van Max in Barcelona liep het kijkcijfer tot boven dat heilige getal. Winst trekt extra publiek, zo blijkt altijd weer.
Vanaf die dag blijken zo rond de driekwart miljoen mensen via Ziggo’s open kanaal naar de snelle auto’s te gaan kijken.
Ik begreep van insiders dat er ook nog een ton of twee mensen via buitenlandse rechtenhebbers wenst te kijken, want of geen Ziggo-klant of liefhebber van andere dan een Nederlandse commentator.
Ik doe het met Olav Mol en schiet soms geweldig in de lach bij hem.
Hij overdrijft op een leuke manier en leert ons volk een hele nieuwe manier van praten. Formule 1 Jip- en Janneketaal.
In afkortingen, met voornamen, met kreten die we niet kennen…heerlijk en zeer popi.
Het heeft al wel resultaat. Toen ik mijn vrouw drie weken geleden vroeg waar haar auto stond, riep ze luid: "Op P4 of P5".
Gevoel voor humor.
Gisteren kon je ook merken dat de Formule 1-fans ook snelle afhakers zijn: het nabeschouwingsprogramma uit een Nederlandse studio met uitsluitend racegekken (die allen een hoog octaangehalte in hun Nederlandse taalgebruik ingepast hebben) aan het woord scoorde nog een magere 270.000 kijkers.
Uitvallen doet afhaken.
En dan waren er nog deze cijfers: Manchester City-Southampton (bij Ziggo): 87.000
Chelsea-Manchester United (bij Ziggo) 153.000. Eerstgenoemde wedstrijd tegenover de Fox-publiekstrekker Feyenoord-Ajax van 780.000. Opmerkelijk dat er toch nog een kleine ton naar een Engelse wedstrijd kijkt tijdens de Klassieker.
Blijft er één getal nog over dat mijn blik ving: Oranje Rood-HGC scoorde 22.000 kijkers bij Ziggo in spitsuurtijd op zondagmiddag vroeg. Dat is eigenlijk verrekte weinig.
Ja, het betrof hier hockey. Onze tweede nationale sport…Of?
Het aantal was gelijk aan mensen die bij Eurosport om zes uur zondagochtend naar de GP Motoren vanuit Australië zaten te kijken: ruim twintigduizend.
Om zes uur op zondagochtend wel te verstaan. Als de kinderen zelfs nog slapen.
Mart Smeets bespreekt elke maandagmiddag in Radio EenVandaag op NPO Radio 1 het sportnieuws van het afgelopen weekend.